Ez van – Blog – Tudatmódosítók – Salátástál – Terápia – Sorskönyv nélkül – Olvasókönyv – Képmutatás – Kijárat...
Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
„Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
– Ez bármire igaz.
Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005) |
kedd, május 08, 2007
13:13 Ami a hétfőt illeti...
Ha ismerősek a fenti kifejezések, az nem véletlen: ez bizony az a lista, amelyet a keresztény etika „a hét főbűn” néven tart számon. A tegnapi töprengésem pedig arra vonatkozott, hogy vajon e kifejezések értelmezhetőek-e akkor is, ha kiirtjuk a mögöttük az évszázadok során felhalmozódott, poshadó moralizálást. Vajon a kevély, fösvény, buja, irigy, torkos, haragvó és rest embertársainkra csak mint „(fő)bűnözőkre” gondolhatunk? Vagy a nehezen viselhető jellemvonások esetelg lefordíthatók autonóm, mindannyiunk által átélt emberi érzésekre és igényekre? Vajon tényleg az-e az egyetlen lehetőségünk, hogy a kevélységet, fösvénységet, bujaságot, irigységet, torkosságot, haragot és restséget oknak tekintjük, e tulajdonságok hordozóit pedig a társadalom rákfenéjének? Avagy esetleg lehetséges egy lépéssel továbbmennünk, úgy, hogy mindezekre mint okozatokra tekintsünk, és a beképzelt, harácsoló, perverz, önző, gusztustalanul csámcsogó, agresszív és lusta ember borzalmas viselkedéséből kihalljuk az el nem fogadott, magára hagyott, tehetetlen kisgyerek keserves sírását? Címkék: Pszicho, Vallás, Világ+ember Hozzászólások:
Ha jól értem, mondandód veleje, hogy gyűlölet, megvetés, lenézés helyett próbáljuk meg megérteni a normáinktól olyannyira eltérő viselkedésű másikat. Ez rokonszenves.
Úgy gondolom, hogy a szükségletet és az annak kielégítésére irányuló szándékot nem én mosom össze, hanem a természet. Az élőlények úgy vannak összerakva, hogy ha szükségletük van, azt ki akarják elégíteni, mármint ha egészségesek. Ha nem akarják kielégíteni, akkor az csak azért lehetséges, mert egy másik szükségletük (pl. a társadalomnak való megfelelés igénye, a félelem vagy épp a másik ember szükségletének a kielégítése iránti szükséglet) aktuálisan erősebb.
Arra céloztam, hogy vagy tévedsz, és az egyház önmagában a felfokozott szükségletet nem tekinti (fő)bűnnek. Ha nem tévedsz, akkor viszont az egyház hozzáállása számomra elfogadhatatlan.
"az egyház önmagában a felfokozott szükségletet nem tekinti (fő)bűnnek."
Igyekszem tömören. << Vissza |
|
látogató 2005. január 10-e óta |