Ez van – Blog – Tudatmódosítók – Salátástál – Terápia – Sorskönyv nélkül – Olvasókönyv – Képmutatás – Kijárat...
Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
„Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
– Ez bármire igaz.
Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005) |
kedd, október 30, 2007
12:46 Ami a mocskos buzikat illeti
Címkék: Kisebbség, Könyv, Melegség, Világ+ember Hozzászólások:
nem a hírhez, hanem a hosszabb megjegyzéshez (ami a posztot gyakorlatilag elfoglalja) szólok hozzá. engem borzasztóan taszít a nyelvezete és a gondolkodásmódja. "új gondolkodásmód", "új módon gondolkodó ember","katasztrófa felé haladunk", "a világ pusztul", "a világ megmenekül" stb mint vmi vallási alapvetés
Szíved joga, hogy részleges információ alapján egészleges ítéletet hozz. Mindenesetre alapvető hermeneutikai hiba figyelmen kívül hagyni egy írott szöveg pozícióját. Nem mindegy, hogy egy X meg egy Z állítás egy tizenhat oldals traktátus kiinduló tézisei, vagy csaknem ezer oldalnyi gondolkodás konklúziói. Persze konklúzióként is lehet valami faszság -- ezt azonban nem lehet eldönteni a premisszák és a levezetés ismerete nélkül.
félreértés ne essék, ítéletem a posztokban olvasottakról van. azt hiszem, ERRŐL még akkor is lehet egészleges véleményem, ha fenntartottad, h igazán megérteni csak a könyvek alapján lehet
"asszem nyugdtam feltehetem, h engem általában jobban zavar a vallási nyelvezet és megközelítés, mint téged ;)"
hmm... én abból indultam ki, ami tulajdonképpen nem is feltevés, h téged nem zavart dq (itt idézett és általam vallásiként azonosított) nyelvezete
Daniel Quinnél szó nincs semmilyen metafizikai világmagyarázatról. Evolúcióról van szó, ökológiáról, történelemről és memetikáról. Ez utóbbinak mondjuk van köze a gondokodásmódok változásához (pontosabban azt vizsgálja). De nem gondolom pl., hogy egy direkt gondolkodásmód-változás [amilyen pl. a környezettudatosság kialakulásának (a pillepalack összetaposása kidobás előtt, a csap elzárása fogmosás közben stb.) vagy a homofób előítéletek fölszámolásának] köze volna bármilyen valláshoz.
őszintén mondom, nem, legalábbis nem tudok róla (h azért, mert a te blogodban...). hiába részleges információ, ha mindkét poszt idézeteiben nagyjából ugyanaz a téma, akkor ez mindenképpen jellemző dq-re
Ákos, úgy gondolom, ezen a ponton érdemes volna rövidre zárni ezt a vitát.
A magasröptű eszmefuttatáshoz nem tudok hozzászolni. Ahhoz sajnos alulképzett vagyok.
ha azt mondod, mert példádban azt mondod, h dq-re nem jellemző az általam itt tőled olvasott, egyébként nagyon is koherens két idézet, csakúgy, ah a habverő egészére nem jellemző a hálózati kábel és az aprítókés, akkor azt el tudom fogadni, még az is lehet, h egyszer kezembe veszem és magam is ellenőrzöm
Bikkfa: Ilyen esetben a beteg vélhetőleg meghal.
attól függ. ha az a ciklus a program magja, akkor jellemző. ha nem, akkor nem
Fura, úgy érzem, a vita Ákos és Balázs közt nem dq-ről szól. Úgy érzem, hogy ez egy meta-vita. Vita a vitatkozásról, arról, hogy milyen fajta érvek elfogadhatók, és milyenek nem, egy adott vitában.
Attól, hogy egy kérdés "kulturális", még lehet számomra értelmezhetetlen. Az a kérdés pedig, hogy ezen szövegrészek "jellemzőek-e" az egészre, számomra értelmezehtetlen, a már leírt okokból. Ezért nem is tudok rá egyszavas választ adni.
Az ítélatalkotást nagyban befolyásolja az a szerencsés vagy talán szerencsétlen tény, hogy mi a világ azon részén lakunk (és laknak a civilizáció piramisa csúcsában elhelyezkedö hatalamasok és gazdagok), ahonnan szemlélödve egyelöre még em látszik tisztán az a pusztítás, amit kultúránk végzett. Illetve hát látszani ugyan látszik, de ezek a folyamatok olyan lassú ütemben zajlanak, hogy a forralt béka paradigmája szerint nem is vesszük észre. A világ más részei nem olyan szerencsések, mint mi itt a mérsékelt égövben, de ök nem tartoznak a döntéshozó befolyásos lobbykhoz és csak szenvedö alanyai a tényeknek. Nekünk itt pont az a bajunk, hogy bár mindenki jajagat és a kormányt meg a pártokat szidja, de lényegében egy olyan mesterséges burokban élünk, melynek anyagát a civilizáció piramisa alapjában elhelyezkedö szerencsétlenek böréréröl húznak le. Így aztán érzékeink nem közvetítík azokat a képeket és riasztó jeleket melyeket az olyan gondolkodók mint D.Q. képesek voltak meglátni és leírni. Olyan ez, mint amikor bemész az áruházba és megveszet a cipöt, az inget vagy a pulcsit, melyet apró gyermekkezek varrtak a harmadik világban, éhkoppbérért, tíz-tizekétórás napi robotban. Vakok vagyunk mert a C&A meg a Nike meg a többiek nem számolnak be nekünk arról, hogy az ilyen stílusú gazdálkodással robbanásszerüen növelik a kitermelt profitot, másfelöl nekünk is kellemes érzés vaknak lenni, és nem tudomásul venni a dolgokat, amik a burkon kívül zajlanak. Félreértés ne essék, nem azt akarom mondani, hogy most lekliismeretfurdalásod legyen, ha import terméket veszel, hanem csupán csak, azt, hogy az érdeklödés, a kiváncsiság, az igény a miértekre és a hogyanokra keresett válaszokra, segítenek a tisztánlátasban.
"az érdeklödés, a kiváncsiság, az igény a miértekre és a hogyanokra keresett válaszokra, segítenek a tisztánlátasban."
Ha valaki szeretne többkötetes, ráadásul zseniális regényt (!) olvasni 'kérdőjel-ügyekben', annak legyen szabad ajánlanom Robert Musil 'A tulajdonságok nélküli ember'/"Der Mann ohne Eigenschaften" című művét (a Tandori-féle fordítás egészen elfogadhatónak számít).
hűha. el kell mondjam, most először képtelen voltam végigolvasni a bejegyzést és a hozzáfűzéseket együtt. Ákos és Balázs "vitája" rövid úton kifárasztott és értelmét sem láttam az egésznek. én csak annyit szeretnék csöndben, halkan megjegyezni, hogy az Izmael egy rendkívül jó könyv, köszönöm! /hamarosan visszajuttatom Balázsnak/maga a bejegyzés pedig csak kedvet csinált ahhoz, hogy a többi könyvvel is megismerkedjem :-) Ákos tudod, pl mi az egyetemen autonóm közösségek, fenntartható rendszerek című órán több gyakorlati óra keretében beszélgettünk annak a könyvnek a mondanivalójáról, és hidd el! van neki. számomra is furcsa volt például, hogyan jelenthet ki valaki ilyan határozottandolgokat, mintha mindennel tisztában lenne ami a világban jó és rossz. sok dologgal nem értettem egyet, mindig mosolyogtam, mikor pont ugyanazok a kérdések fogalmazódtak meg bennem, mint Izmael tanítványában. de szívem joga. azért mindenképpen érdemes legalább elgondolkodni ezeken a dolgokon. számomra pont az a furcsa, hogy milyen egyszerű és "általános" minden, mégsem törődünk vele...
Kedves Balázs! Bizonyos értlemben "harmadik utas" felfogást képviselsz. Számomra is ez a szinpatikus. A Ford yárban történt lehet, hogy nem igaz, de tanulságos történetet jutatja eszembe. Az egyik modellen egy tengely egy ponton mindig eltört. Megerősítették azt a helyet, megint eltört. Tovább erősítették, már egész nagy bunkó volt ott, ennek ellenére eltört, sokkal hamarabb, mint előtte. Volt egy kis mérnököcske, aki kezdő lévén nem bírt még nagy tekintéllyel. Így hiába mondta, mi a törés oka szerinte. A sokadik törésnél mégis megpróbálták az ő tanácsai szerint: nem vastagítani kell a tengelyt, mert a törés helyén rezomamcia miatt csomópont keletkezik. Ha egészen elvékonyítják amennyire csak lehet, nem fog eltörni. Megpóbálták, és bejött.
Ez a rezonancia dolog érdekes és csak azért üzenek megint, mert párhuzamos vonásokat vélek felfedezni a mi világszerte ismert Semmelweisünk és ama Ford "mérnököcske" között. Semmelweis is hiába próbálta gyözködni kora szakembereit, hogy saját kezükkel teszik el az anyákat láb alól, senki sem hitt neki, hülyének nézték. Ki hallott már olyan badarságról, hogy szemmel nem látható élölények - valami baktériumok vagy mi a szösz... A szerencsétlenség persze az, hogy ellentétben a Forddal, hiába sikerült tanai helyességét a gyakorlatban is bebizonyítania, azt kora orvosai mégis elutasították. Közben számtalan édesanyának kellett meghalnia. Miféle következményei lesznek (vannak) viszont a jelenkori rövidlátásnak, amíg majd végre rájönnek, hogy az amit Daniel Quinn elmond az megállja a helyét nem csak a szépirodalom kedvelöi körében. És tegyem hozzá, nincs egyedül. Vannak szakemberek akik mint ama Ford mérnököcske, szólnak, de a civilizáció dohogó motorja elnyomja szavukat. Ök mind-mind egészen más szemszögböl kiindulva, de majdnem ugyanoda jukadtak ki, mint D.Q. Itt van például James Lovelock a Gaia elmélet megalkotója, vagy William Ruddiman professzor a Virginia egyetemröl. Sok sikert googlozáshoz... << Vissza |
|
látogató 2005. január 10-e óta |