Ez van – Blog – Tudatmódosítók – Salátástál – Terápia – Sorskönyv nélkül – Olvasókönyv – Képmutatás – Kijárat...
Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
„Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
– Ez bármire igaz.
Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005) |
vasárnap, október 21, 2007
17:43 Gondolatok egy coming out kapcsán
A gyengébbek kedvéért hozzáteszem: ilyen meghitt viszonyban nem kizárólag Dumbledore-ral (és Harry Potterrel) vagyok, hanem pl. Zsákos Frodóval, Alan Stranggel, Tom Sawyerrel és Huck Finn-nel, Hercule Poirot-val, Old Shatterhanddel, egy Izmael nevű gorillával, az öreg szűcsmester Gergő fiával – meg még jó néhány mással, köztük végül, de nem utolsó sorban: Bux Barnabás Boldizsárral. Aki hosszú út után végül megérti: Címkék: Könyv, Melegség, Pszicho, Világ+ember Hozzászólások:
Sajnos nem tudom, mi a címe Csányi Vilmos könyvének (elajándékoztam), amely az emberek evolúciójával (is) foglalkozik. De abban van, hogy az állati világban (pl. bonobo majmok) is előfordul a homoszexualitas. Viszont olyat nem olvastam, hogy az állati világban előfordul kölykök "szexuális zaklatása". :o/
Én olvastam valahol olyat, hogy az állatvilágban "előfordul kölykök 'szexuális zaklatása'", de ez természetesen nem teszi elfogadhatóvá az abúzust.
Szerintem az teljesen természetes, hogy ha az ember körül van egy kultúra, amely szerint szorongást és bűntudatot kell éreznie valami miatt, akkor azután is érzi, ha észérvekkel meggyőzte önmagát, hogy nem bűn az a dolog.
balázs: ez érdekes, mert nekem már több vitám volt arról, h mit jelent a "homoszexuális", és ezek után egyáltalán nem vok meggyőződve arról, h azt jelenti, "homoszexuális hajlamú". persze, jelentheti azt is, ah jelenthet identitást (homoszexuális az, aki homoszexuálisnak tartja magát), és jelenthet cselekvést, életvitelt (homoszexuális az, aki kizárólag v túlnyomorészt azonos neműekkel szexel). sztem a "homoszexuális" orvosi eredetéből inkább a külső tételezettség következik, vagyis, h az orvosok döntötték el, ki homoszexuális, akár a cselekvéseit, akár a vonzódásait "elemezve"
Szerencsére a DSM-IV-ben a betegségek kritériumai között már csaknem mindig szerepel az arra való utalás, hogy az illető jelenség (tünet) komoly és/vagy tartós diszkomfort érzést jelent az illető számára. Vagyis valaki alapvetően nem azért beteg, mert az okos cihiáterek kikiáltják annak, hanem mert szarul érzi magát.
Hoppá, most, hogy figyelmesen újraolvasom az előző kommentet, kezdek ráismerni a stílusra, hogy ez az "ákos" voltaképpen melyik Ákos. Welcome here (ismét)! :-D
balázs: (lehet, csaktomot kellett volna írnom, de vmelyik jelszókezelőm ezt írja bele, émmeg ráhagyom)
Ákos, szerinted te meg én egy blog kommentjeiben meg fogjuk oldani a "betegség-egészség" sok évszázados, komplex problematikáját? ;-) A magam részéről, csak hogy egyetlen szempontot bedobjak, alapvetően mesterkélt és nem valós felosztásnak érzem a "beteg vs. egészséges" dichotómiát. De túl összetettnek tartom ezt a kérdéskört (magamat meg túl felkészületlennek) ahhoz, hogy meg merjek fogalmazni valamilyen frappáns "négy láb jó, két láb rossz" kaliberű Nagy Általános Igazságot. :)
node nem is szólnék hozzá soha semmihez, ha azzal a várakozással közelítenék, h bármit is "meg fogunk oldani". v h meg kéne vmit oldani
Annak eldöntését, hogy X jelenség betegség-e vagy nem, az aktuális betegségkritériumok alapján orvosi, szaktudományos kérdésnek tekintem. Az viszont, hogy mik is ezek a betegségkritériumok, már (legalábbis részben) társadalmi kérdésnek gondolnám.
a homoszexuális emancipáció eddigi története azt mutatja, h míg a kriminalizáció korában előrelépés volt a betegség paradigma érvényesítése, addig ma már, az egyenjogúságról folytatott vitákban teher (a még mindig élő emléke)
Valóban ebben a társadalmi közegben kommunikálok. Azt viszont megtehetem (és -- talán nem utolsósorban a hajdani csattanásunknak köszönhetően -- mind gyakrabban meg is teszem), hogy explicite is kritikát mondjak (alkalmasint a betegség-téma kapcsán is) erről a bizonyos társadalmi közegről. Azzal pedig már átkereteztem a mondanivalómat, és ha a közlés befogadója ezek után úgy tesz, mintha ezt a lépést nem tettem volna meg, akkor az a saját döntése: vélhetőleg arra nézve, hogy a kommunikációnál fontosabbnak tartja a játszmázást.
elismerem, h ha a kommunikációd részévé teszed a te betegekhez fűződő nem átlagos megközelítési módodat, az bizonyos esetekben megoldás lehet. azokban az esetekben, amikor te irányítod a kommunikáció egészét (pl a blogodban), v biztos lehetsz benne, h vitapartnereid nem "játszmáznak" (személyes ismerőseid)
Erre csak két idézettel tudok válaszolni. Egyrészt Fülig Jimmy örökérvényű klasszikusával, miszerint "nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani." Másfelől a drága, megboldogult Strosmajer (vagy hogy írják) doktor szavaival, aki szerint "ha valaki meg akarja verni a kutyáját, az a sivatagban is talál hozzá botot."
persze, de azért fokozatok vannak
Az, hogy egy bíró hogy dönt, csak mérsékelten érdekel. Ahogy attól, hogy pl. a bíró szerint a Károli-ügyben nem történt diszkrimináció, szerintem még történt. Vagy attól, hogy az AB szerint nem diszkriminatív a házasság bekorlátozása a heterókra, attól szerintem még diszkriminatív. És attól, hogy a bíró szerint egy idézés nem hamisítás volt, hanem jogos rövidítés, attól az szerintem még lehetett hamisítás.
persze, a vállrándítás az én értékelésem, asszem ez nyilvánvaló, úgy vezettem be, h érzem. te ezt úgy fogalmazod meg, h "ez a saját döntése" (tehát neked nincs közöd hozzá), "mérsékelten érdekel" (vagyis nem érdekel). nyugodtan mondhatod, h szted ez nem vállrándítás, de aszondani, h semmilyen alapom nincsen azt gondolni, h ez vállrándítás, sztem nem helytálló
"a szándéketika talajáról értetlenül bámulsz rám, mikor az előre kiszámítható eredményt kérem rajtad számon"
furcsa, mert pont ezt csinálom a (z ettől jobban) nyilvános működésem során is: számon kérek. ezt azért tehetem meg, mert közszereplőkön kérek számon bizonyos dolgokat a nyilvános működésükkel kapcsolatban. ah most köztünk is az volt a téma, h feltételeztük, amint te nyilvánosan kommunikálsz (a másik részét már elismertem), és én ezt a feltételezett nyilvános kommunikációdat kértem rajtad számon (feltételesen)
Kedves Ákos! << Vissza |
|
látogató 2005. január 10-e óta |