Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

csütörtök, március 27, 2008
08:27
 
Végre, vagy mi


Dávid Ibolya nem az én emberem. Nem is volt az, és valószínűleg soha nem is lesz. Ezzel együtt nem akarom szó nélkül hagyni, amit most tett, ugyanis emlékezetem szerint ilyenre a rendszerváltás óta nem volt példa.

Levél zsidó és nem zsidó barátaimnak! címmel ugyanis nem kertelve, nem finom utalásokkal, hanem teljes egyértelműséggel küldte el a demokratikus közéletből a halál faszára Bayer Zsoltot és az antiszemitizmust. És tette ezt konzervatív, jobboldali politikusként, nem keresztény hite ellenére, hanem ellenkezőleg: éppen hogy keresztény alapon. Sajnálatos, hogy egy ilyen cselekedetnek Magyarországon hírértéke van, de sajnos van. Fasiszta uszítások esetén a hazai jobboldali politikusok egységes gyakorlata mindeddig az volt, hogy a) elmagyarázták, hogy voltaképpen baloldali hisztiről, túldimenzionálásról van szó, b) le se szarták, elbagatellizálták (ez volt a gyakoribb).

Dávid Ibolya – elsőként a jobboldalon – végre nyílt levélben írta le azt, ami a túlvégen már lassan két évtizedes közhely: hogy vannak dolgok, amelyek egyszerűen nem férnek bele a demokratikus keretek közé, és ilyen dolog a szándékos megosztás. A Bayer írásának helyt adó Magyar Hírlapot egyenkénti bocsánatkérésre szólítja fel az ominózus cikkben lealázott baloldali közszereplőkkel szemben:

„Számtalan megállapításukkal, véleményükkel nem értek egyet, de attól, mert ők nem a konzervatív politikai oldalon állnak, ugyanúgy magyarok, honfitársaink, akik ugyanazt a nyelvet beszélik, mint mi, ugyanazt a kultúrát ismerik, mint mi és ugyanazokkal a mindennapi bajokkal küzdenek, amellyel az egész ország.”

Bassza meg, Ibolya, ugye, hogy nem volt olyan nehéz volt ezt a kurva mondatot leírni?! A „tiszta kezek” dolga elsősorban nem az, hogy hivatallá álljanak össze, hanem az, hogy ezeket az evidenciákat osszák szét a saját embereik között. Végre, mert már így is késő.

A kép teljességéhez hozzátartozik, hogy az MDF ma halványabb, mint egy átlagos roxforti kísértet, tehát elemi érdeke, hogy minél láthatóbbá tegye magát, bármi áron. Tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés lett volna, ha Dávid Ibolya hasonlóan nyilatkozik miniszterként is, teszem azt, az ún. Sziget-ügyben, amikor Tarlós István jogsértő módon akarta a buzikat kitiltani egy nyílt rendezvényről. Vagy ha elhíresült „nem értek a focihoz” mondatához nemcsak azt fűzi kommetárként, hogy mennyire kibabrált vele a média, hanem már akkor állást foglal antiszemitizmus-ügyben – nagyjából ugyanolyan szellemben, mint most.

Akkor nem tette meg. Erről írtak, írtam már eleget. Ez van, nem lehet rajta változtatni. Most végre megtette. Jobb későn, mint soha. És a lényeg szempontjából érdektelen, hogy a nyílt levél megírásában mekkora szerepet játszottak a szánalmas és riasztó közvélemény-kutatási eredmények. Én is tudom, te is tudod, ő is tudja. Az emberek (időnként) nem hülyék. Egy bizonyos szinten túl nincs értelme naívan eljátszani, hogy a karácsonyfát a Jézuska hozza.

De attól a karácsonyfa még ott lehet, és ha fel van díszítve, ha csillog, akkor szép, akkor lehet neki örülni. Gyertyagyújtáskor nem foglalkozunk a háttérrel: a fák ipari méretű pusztításával, a karácsonyi bevásárlási őrülettel. Tudjuk, hogy milyen körülmények között került ide ez a fa, de most itt van, és most egy pillanatra az örülés ideje van.

Azt is tudjuk, hogy Dávid Ibolya levle milyen körülmények között keletkezett. De nyelünk egyet, mert pillanatnyilag nem az a fontos, hanem az örülés.

Örülök, kedves Ibolya, és gratulálok.

Ja, meg köszönöm.

Címkék: , , ,


Hozzászólások:


Én is hasonló örömmel és elismeréssel olvastam reggel a villamoson az újságban Dávid Ibolyát. Felsóhajtottam, hogy végre egy nyílt és bátor hang, a sok kertelés, csúsztatás és mellébeszélés után (lásd pl. a gyáva magyarázkodást a Gárda tárgyalásán történtekről, Budaházy korábbi felmentésének elképesztő bírói indoklását). És tényleg, lássuk a lényeget, a nyílt és bátor állásfoglalás bárkitől származik, jó, hogy van. Sőt, ha jobbról jön, még jobb.



Dávid Ibolya áruló!! Dávid Ibolya a patkányokat védi, és így rosszabb, mint maguk a patkányok!!! Mert a patkánytól mint várjunk? Zabál és pusztít a házban, neki ez a természete... nem tud megváltozni... Mit mondjunk azonban arról, aki a házban lakik, a ház asztalánál eszik, a ház kertjében pihen - de mégis le akarja fogni azt a kezet, amely gátat próbál vetni a patkányáradatnak? Ráadásul bayer írásába köt bele, amelyet még igazán antiszemitának sem mondanék, hiszen csak a zsidó értelmiségiek egy különösen szemtelen és arrogáns csoportját bírálja, nem az egész zsidóságot!!! (Pedig megérdemelnék... valamennyien.)
De leszámolunk!! Nem lesz irgalom... Nem lesz irgalom Dávidnak, Zoltai Gusztávnak, Soros Györgynek, Spiró Györgynek, Pető Ivánnak, Konrádnak, Schweitzer József főrabbinak!!! nem lesz irgalom a hazaárulóknak, az idegeneknek, a szabadkőműveseknek, a marxistáknak, a zsidóknak, a romáknak...
Körülöttünk már mindenki áruló lett, nemzetidegen, megmételyezett gyászmagyarok károgják a fülünkbe az önfeladás, a nemzethalál, a pesszimizmus,. a liberalizmus, a zsidóbarátság igéit... Azt akarják, hogy beteljesedjék a herderi jóslat, kihaljon ez a nép... De nem számítanak ... Mi szilárdak vagyunk, mint az acél. itt űllunk tizenötmillióan, a csillagtalan magyar éjszakában, esküre emelt kézzel, mert évszázadok génjeinek örök parancsa süvít a vérünkben... Fajtám - élni akar. Táltos



Táltoska ne haragudjál ... nem ragadtál le valahol egy kicsit (úgy 1944 körül...) vagy csak egyszerűen hülye vagy? Zéró az esélyetek, már bocs...



Táltos!
Megfúttad szittya lantodat.
Menj a picsába!

béefá



Táltos kedves, hozzászólásod egyetlen lényeges és érdemi pontjára reagálok csupán: az általad "űllunk" formában írt szót az, akinek valóban magyar génjei vannak, úgy írja, hogy "ülünk".

Nem lehet, hogy génmanipulátak téged kiskorodban?



Kedves Táltos, levelezz Bayer zsolttal, ő biztosan örül ennek a hangvételnek, de az egy másik fórum...
Kedves Balázs, egyetértek mindennel, amit írsz, csak egy mondatoddal nem: ...vannak dolgok, amelyek egyszerűen nem férnek bele a demokratikus keretek közé...A tartalmával persze nem vitatkozom, csak a nyelvtannal. Köszi, ha kijavítod.
Egy állandó olvasód



Kedves "Állandó Olvasóm",

újraolvastam többször a kiemelt mondatot. Elfogadom, hogy nem a stilisztika csúcsa, de az agyamban ismételt ellenőrzés után sem kezdett villogni az intuitív piros lámpa. Nem tudom, konkrétan mire gondolsz. Segítesz?



sztem arra gondol, h "be a keretek közé", és "bele a keretekbe"



amúgy meg, lehet, h ez az ajándék ló foga, de nekem ugyanúgy először is a hideg kezdett futkosni a gerincemen attól, h egy politikus a hitével érvel, mint amikor annak idején a sziget ügyben levelezett. és ez független attól, h egyetértek-e az álláspontjával, mert most igen, akkor meg nem, és ugyanúgy ráz



Kedves Balázs, pontosan úgy gondolom, ahogy Ákos írja. "Nem férnek bele a demokratikus keretek közé", ez így nem szerencsés. De ennél nagyobb baj soha ne legyen, hiszen így is érthető.
Á.O.



Ákos: önmagában már az gáz, hogy arra kondícionálódtunk, hogy ajándék lónak tekintsünk egy ilyen megnyilvánulást. Holott elvileg ez lenne a világ legtermészetesebb dolga, hogy egy demokráciában egy (bármilyen oldalhoz tartozó) demokrata politikus rámutata arra, ami inkompatiblis a demokráciával. De hát sajnos ez nem "természetes". :(

Azzal kapcsolatban, hogy a hideg ráz attól, hogy DI a hitével érvel, három dolog jutott eszembe.

Először is tetszik az, hogy a hátadon futkosó hideg nem alkalmaz kettős mércét. :) Tehát nem válik számodra elfogadhatóvá egy amúgy számodra elfogadhatatlan eszköz attól, hogy aktuálisan épp neked kedvez. Ezt én nagyon tiszteletre méltónak találom.

Másodszor: az, hogy "ráz a hideg", szerintem teljes mértékben autonóm érzés. Úgyhogy eszem ágában sincs, hogy meggyőzzelek arról, hogy "hibásan érzel", hogy nem kéne hogy rázzon stb. Ez a te elidegeníthetetlen belső valóságod, és pontosan ugyanolyan "jogosan" ráz téged, mint ahogy mást adott esetben nem ráz.

Harmadszor: akkor -- és csak akkor! --, ha ez a hidegrázás történetesen kellemetlen neked, és szeretnéd az ajándék lovat hidegrázás nélkül megülni, lenne egy javaslatom a vitatott mondatok átkódolására:

A hitre/vallásra vonatkozó kifejezéseket próbáld meg magadban átfordítani azonos tartalmú, de szekularizált kifejezésekre. Pl. egy "keresztény hitem szerint" szóösszetétel -- ebben a kontextusban -- lecserélhető a következők bármelyikére:

- meggyőződésem szerint
- világnézetem szerint
- lelkiismeretem alapján
- tapasztalataim tükrében
- határozottan úgy gondolom, hogy
- választott értékrendemnek megfelelően

- stb. Amennyiben -- tartalmát tekintve -- te is örültél ennek a nyílt levélnek, akkor egy ilyen, magadban végbevitt formai átkeretezés talán segíthet számodra abban, hogy az örömöd ne interferáljon mindenféle hidegrázásokkal. De ismétlem, ez csak egy tipp, és csak akkor foglalkozz vele, ha az említett rossz érzésed zavar és szabadulni akarsz tőle.

Szóval nem vitaindítónak szántam a fentieket. Ha tudsz és akarsz vele mit kezdeni, a saját komfortérzeted javítása végett, tedd azt. Ha nem tudsz/akarsz, akkor engedd el egy mozdulattal. Nem kell meggyőznöd róla, hogy miért nem tudsz/akarsz.

Én tudom a legjobban, saját tapasztalatból: olyan, hogy az ember nem akar szabaduln egy rossz érzésétől, ragaszkodik hozzá, ezer okból kifolyólag.

"keretekbe bele"-téma: Jogos. Javítani viszont azért nem fogom, mert további terveim pedig nincsenek a szöveggel, csak itt a blogban szerepel. Ha viszont valaki a későbbiekben idetéved, egy javítás után nem értené a kommenteket. Így jártam. :)



Bocsánat...Azt akartam írni, hogy "itt állunk a csillagtalan magyar éjszakában". Elgépeltem.
T.



Figyelj... Itt állsz a csillagtalan magyar éjszakában... Látványosan szarul érzed magad benne...

Ki tart vissza, hogy elhúzz innen jó messzire? Szerintem galoppírozz vissza turulháton, a csillagösvényen, Etelköz-Mezopotámiába. Ott majd láthatsz csillagokat -- és nem mellesleg nekünk is jobb lesz.



kedves balázs, megpróbálva tiszteletben tartani a vita elkerülésére vonatkozó kívánságodat, legalább hadd jelezzem, h mit tudok kezdeni a válaszoddal

én úgy látom, h a vallásos tapasztalat az éppen abban különbözik attól, amikor egy politikus általában a tapasztalatára hivatkozik, h a tapasztalat átadható, megértethető a másikkal, racionális vita alapja lehet. a vallásos tapasztalat pedig nem, az bizonyos értelemben a vita lezárása, v eleve kikerülése. v ha azt mondom (nem szoktam), h "én liberálisként abban hiszek, h", bele lehet kérdezni abba, h miben hiszek, meg lehet érteni, racionális vitát lehet folytatni róla, mert a liberalizmus vita tárgya lehet, nem személyes abban az értelemben, h a tapasztalat lényege irracionális lenne. nem kell liberálisnak lenni ahhoz, h a liberalizmusról vitázzon az ember. de én ateistaként mit mondjak arra az "érvre", h szetey gábor abban hisz, h a házasság az "szent"?

de ez engem nem abban az értelemben zavar, h a személyes életemben bármilyen negatív hatást váltana ki belőlem, frusztrálna, h sztem átgondolatlanul, v esetleg csak másh vitatkozik egy politikus, mint én, hiszen ez a politikai tér, a racionális vita játékszabályainak az áthágása meglátásom szerint. ez is válthat ki érzelmeket belőlem, de ennek megvan a maga helye az életemben



OK, köszönöm, hogy ezt megosztottad velem. Ha jól értelek, azt mondod, hogy amíg arról a kérdésről pl., hogy "azért vagyok liberális, mert..." lehet racionálisan vitatkozni, az "azért vagyok (akármilyen) vallásos, mert..." jellegűekről nem lehet. Jól értettelek meg?

Ha igen, akkor ehhez annyi a megjegyzésem, hogy tapasztalatom szerint egy bizonyos mélységig a "miért vagyok vallásos" jellegű kérdésekről is lehet racionális vitát folytatni. Viszont intuícióm szerint egy bizonyos mélység után a "miért vagyok liberális" jellegű kérdések vitája is túllép a hagyományos értelemben vett racionalitás keretein. Nagyjából ott, ahol a köznapi élet számára elégséges axiómák biztonságos terepét elhagyjuk, és a valóban izgalmas (ismeretelméleti, antropológiai) kérdések következnek.

Ez, ismétlem, a filozófiai mélység szintje. És abban egyetértünk, hogy a köznapi életben, egy alapvetően szekularizált társadalomban nem könnyíti meg a közéleti kommunikációt a vallásos szimbólumrendszer használata.



igen, ezt akarom mondani. nyilván maga az értékválasztás, a "miért vagyok liberális" irracionális, de a választott érték, a liberalizmus tartalmában racionális. ez még a tetszőleges mélységű filozófiai vitában is megkülönbözteti a vallásos hittől

annyi kiegészítést tennék, h a vallásos hivatkozás gyakran a vita formális visszautasítását is jelenti. mivel egy szekularizált társadalomban a hit személyes ügy, ezzel a hivatkozással a személyességnek olyan dimenziója jelenik meg a politikai vitában, ami a politikai meggyőződéssel, világképpel nem vethető össze

ha megpróbálok belekérdezni abba pl, h mi az a "szent", nagy valószínűséggel fogok olyan visszautasításba ütközni, h "én a hitemről nem kívánok vitát folytatni", mintegy engem vádolva a magánélet határainak a megsértésével



Azt hiszem, már megint egyetértünk: az "én így hiszem" igen gyakran ekvivalens azzal, hogy "részemről a téma lezárva". Úgy gondolom azonban, hogy ez legitim döntési lehetőség, temészetesen a következmény vállalásával. Ha X. azt mondja nekem, hogy "én így hiszem", vagyis nem kívánja a kérdést vita tárgyává tenni, akkor attól, hogy szerintem nagyon is vitatható a dolog, nem kényszeríthetem rá a vitát. Úgy pingpongozni, hogy a másik karba tett kézzel áll az asztal végén, nemigen lehet. Másfelől viszont aki karba teszi a kezét, az ezzel (jobb esetben) föl is vállalja, hogy "igen, én itt és most, ebben a játékban nem veszek részt". Ezt teljesen korrekt eljárásnak tartom -- mindaddig, amíg ugyanő nem kezd el reklamálni, hogy miért nem kap ő is dobogós helyet.

Lefordítva a képet: szerintem rendben van, ha valaki vallásos érv alapján explicite vagy implicite visszautasítja a vitát, az viszont nincs rendben, ha elvárja, hogy eközben tekintsék őt vitapartnernek. A "nem lehet egyszerre baszni is meg szűznek is maradni" elv itt is érvényes.

"a liberalizmus tartalmában racionális (...) ez megkülönbözteti a vallásos hittől"

Erre most van egy nagyon is irracionális válaszom. Ugyanis valamiért (szagról, mittomén) azt gondolom, hogy szerintem ez a kérdés nem ilyen egyszerű, mint amilyen sarkosan megfogalmaztad. Nem vagyok elég okos vagy olvasott ahhoz, hogy érvelni is tudjak e sejtésem mellett, legalábbis megfelelő hatékonysággal. Azt hiszem, hogy a "tartalmában racionális" szintagmával van bajom: mintha itt egymásra csúszna a valóság két rétege, a megismerő és a megismert.

Valami a "tartalmában" olyan, amilyen -- pontosabban amilyennek én megismerem. Az viszont, hogy "racionális", nem magára a megismert dologra vonatkozik, hanem a megismerés módjára (szemben a valóság más, ugyanolyan hatékony megismerési módjaival, pl. az intuícióval vagy a Gestaltban való percepcióval).

Tehát szerintem a "tartalmában racionális" ugyanolyan problematikus, mint egy kottára rámutatva azt mondani: "ez egy hegedűdallam". Nem igaz: ez egy dallam, amit millióféle hangszeren le lehet játszani (függetlenül attól, hogy konkrétan hegedűre szánták-e vagy sem).

Azt hiszem, értem, milyen tartalmi különbségre utalsz a (pl.) liberalizmus és a vallás mint között, de attól tartok, hogy a "racionális" nem a legszerencsésebb jelző e különbség bemutatására. De hogy mi lenne a megfelelő szó, azt nem tudom. És nem is vállalkozom arra, hogy veled (vagy akárkivel) komolyabb vallásfenomenológiai és valláslélektani vitákba bocsátkozzam. Kicsi vagyok én ehhez...


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta