Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, április 29, 2009
23:45
 
Vallási krízisben vagyok


– mint eljutott hozzám, ez a tömör véleménye rólam valakinek; mégpedig olyasvalakinek, akivel az elmúlt jó pár évben igen sok órát beszélgettünk, mind kettesben, mind aránylag szűk társaságban. A dolog azért említésre méltó, mert a történelem szemlátomást ismétli önmagát. „Balázs vallási krízisben van” – így összegezte rólam összbenyomását egy hajdani barátom, mintegy tíz évvel ezelőtt, miután (kérésére) hosszasan meséltem neki a bennem lezajló hitbeli változásokról.

Ez az ismétlődés elgondolkodtató, és alapot ad számomra egynémely asszociációra.



Az egyik gondolat, ami e diagnózis kapcsán azonnal bevillant, a következő. Annak idején a misszionáriusok elindultak a háborúktól, forradalmaktól, éhséglázadásoktól, vallási türelmetlenségtől és dögvésztől sújtott Európából, hogy megtanítsák a bennszülötteket az élet egyetlen helyes útjára. Úgy gondolták, e tudás átadása erkölcsi kötelességük, mert ezeknek a vadaknak (akik az emberi emlékezet kezdete óta viszonylagos békében, nyugalomban, jólétben és harmóniában élnek) szemlátomást valami bajuk van. Nyilvánvaló, hogy nagyon súlyos baj van velük, mert nem úgy gondolkodnak, ahogy az embereknek gondolkodniuk kell, nem abban hisznek, amiben az embereknek hinniük kell, nem úgy élnek, ahogy az embereknek élniük kell.

Így hát a háborúk, forradalmak, éhséglázadások, vallási türelmetlenség és dögvész közepette szocializálódott misszionáriusok – jónak és rossznak tudói – átadták értékeiket az elmaradott bennszülötteknek. Ha pedig ők – szánalmas elmaradottságukban – makacsul ragaszkodni akartak az ősi viszonylagos békéhez, nyugalomhoz, jóléthez és harmóniához, akkor a misszionáriusok keményebb eszközöket is bevetettek, hogy erkölcsi kötelességüket teljesítsék.

Az értékátadás végül csaknem száz százalékos sikerrel járt: nézzük csak meg ma a hajdani missziós területeket. Az ősi viszonylagos békének, nyugalomnak, jólétnek és harmóniának immár emléke is alig él; a bennszülöttek áttértek az élet egyetlen helyes útjára, és végre maguk is részesévé lettek a háborúknak, forradalmaknak, éhséglázadásoknak, vallási türelmetlenségnek és dögvésznek.



A másik, ami eszembe jutott, az a DSM-IV (vagyis a Mentális rendellenességek kórmeghatározó és statisztikai kézikönyvének jelenleg hatályos kiadása. Ebben figyelemre méltó fejlődés, hogy a legtöbb betegség diagnosztikai kritériumai között ikszedik ismérvként csaknem mindig szerepl valami ehhez hasonló mondat: „A zavar klinikailag jelentős szenvedést vagy a szociális, munkahelyi vagy más fontos funkciók romlását okozza.”

Mit jelent ez? Azt, hogy mára a pszichiátria eljutott oda, hogy nem akar mindentudó lenni. Nem akarja „felülről”, objektíve megmondani valakiről, hogy beteg, mindaddig, amíg az illető életében a szenvedés valóban meg nem jelenik. Ha valaki történetesen fehér egereket hallucinál vagy Napóleonnak képzeli magát, de emellett szubjektíve jól van, és ezt a sajátosságát nem sínyli meg sem a munkája, sem a releváns kapcsolatai – akkor az illető nem beteg.



A harmadik asszociációm az egyik kedvenc viccem.

Ennek apropójához fontosnak tartom leírni itt az (elvileg) nyilvánvalót: az, hogy egy adott időszakban miként látom a világot, soha nem ötletszerű döntések, vakmerő szellemi kalandtúrák vagy a pillanatnyi hangulatom eredménye. A hitem, a világnézetem gyerekkorom óta folyamatosan változik, új és újabb kérdések és válaszok kereszttüzében edződik, csiszolódik, alakul. Mind a kérdések, mind a válaszok forrása hol egy könyv, hol egy baráti beszélgetés, hol egy villamoson elkapott mondat, hol egy rég látott film megelevenedő emléke, hol egy álom és annak véres verítékkel való fölfejtése, hol egy (azaz inkább sok) álmatlanul átvirrasztott-áttöprengett éjszaka.

És ha ennyi munka(!) után egy-egy pillanatban úgy gondolom: valamilyen komoly akadályon épp túl vagyok, valahová eljutottam, valamit felmutathatok – akkor erre a valamire büszke vagyok, és elvárom a szűkebb környezetemtől, hogy ezt a valamit tisztelje. Nem azért, mert ez a valami a végállomása úton járásomnak, nem azért, mert ez „az igazság” – hanem a befektetett munkámat, a kérdésfeltevésem őszinteségét tisztelendő.

Persze az is egy opció, hogy valaki mindezt nem akarja tisztelni, mi több, nem tartja fontosnak. E döntéséért senkit nem kárhoztathatok. Legfeljebb megállapíthatom, hogy e döntésével X. vagy Y. kívüldefiniálta magát a fentebb említett „szűkebb környezetemen”.

És most a vicc.

Egy embert hosszú-hosszú évekre börtönbe zárnak. A börtönben magánzárkában van, senki nincs, akivel szót válthatnak. Teljes magányában egyszer cska talál egy bolhát a matracában. Megörül neki, elkezdi ápolgatni, dédelgetni, tanítgatni. Hamarosan jó barátok lesznek. Emberünk megtanítja a bolhát mindenféle atrakciókra: amaz tótágast áll, cigánykereket hány, szteppel, füttyszóra keringőzik, stb.

Évek múltán kiszabadul. Ott áll a börtön ajtajában, nincs semmije, nincs senkije, nem ért semmihez – az idomított bolha a mindene. Gondol egy merészet, és elmegy a cirkuszba, egyenesen az igazgatóhoz. Felmutatja kinyújtott tenyerét, és az izgalomtól elcsukló hangon így szól:

– Nézze, direktor úr... Itt van egy bolha...

Az igazgató hüvelykujja egy türelmetlen mozdulatával elnyomja a bolhát, és kérdően néz emberünkre:

– Igen, na és?

 
 

Címkék: , , , ,


Hozzászólások:


A bejegyzéseddel lényegileg egyetértek, veled magaddal pedig együttérzek. Csupán a második és harmadik vízszintes, vörös vonal közti szakaszhoz van kérdésem. Mennyire gyakoriak az ilyen izolált tünetek? Más szóval, életszerű-e, hogy valaki fehér egereket hallucinál vagy Napóleonnak tudja magát, de amúgy az égvilágon semmi bibije sincs?

Fernandel



Köszönöm az együttérzést; rám fért a jelen poszt kapcsán; örülök, hogy kihallottad belőle.

Nem tudom, hogy mennyire gyakori egy ilyen jelenség. A lényeg (az én jelen szempontomból) nem is ez, hanem az attitűdváltozás: hogy legalább a pszichiátria kezd eljutni oda, ahová a kultúránk egésze még nem: hogy leveti a fehérköpenyes, mindentudó szerepét, és amikor véleményt mond valakiről, a vélemény megalkotásában ezen valaki szubjektív megélése pontosan olyan döntő jelentőségű kritérum, mint az objektív(nek hitt) külső megfigyelés. Döntő, azaz conditio sine qua non. Vagyis ha az illetőnek (és környezetének) az adott jelenséggel nincs baja, akkor nincs baj.

Ez a megközelítés sajnos teljesen kultúraidegen, épp ezért roppant szokatlan és forradalmi a mi világunkban.



Sok órát beszélgettél valakivel, és felzaklat, hogy mégsem értett meg?
Úgy gondolod, következtetése helytelen, vélemény nyilvánítása tiszteletlen és jogtalan?
Írásodból ezt érzem.
Eléggé fájdalmas érzések ezek.
Viszont, egy jó bejegyzésre, DQ üzenet érzelemteli közvetítésére ösztönzött téged, amit hálásan köszönök, persze nem kívánom, hogy minden bejegyzésed ilyen indíttatással szülessen.

A bolhás "vicc" megrázó!:(

Szia:Ria



Jó érzés találkozni azzal, hogy más is olyannak látja ezt a viccet, mint én. Ritka, ünnepi érzés.



Sziasztok! Igen, csatlakozom, a vicc nagyon megrázó!

Az Új Reneszánsz része, hogy rengeteg új van a nap alatt - nem igaz tehát az ezt tagadó közmondás. Olyan dolgokat figyelhetünk meg (már aki képes rá - Balázs ilyen), amik felett méltán csodálkozhatunk és joggal kell felülbírálnunk korábbi sziklaszilárd meggyőződéseinket. Hiszen egy olyan különleges korszak hajnalán vagyunk, amit még soha senki azelött nem láthatott, nem tapasztalhatott. Olyan tudás birtokába jutottunk, különösen az elmúlt néhány évtizedben, mely minden szinten felborítja a statikus, megrögzött képzeteket.

Megj: Ilyen szempontból még figyelmetekbe bátorkodom ajánlani a BBC "The Trap" (A csapda) című feltáró, oknyomozó dokumentumfilmjét. Ha még nem volt kicsavarva az agyatok, ez majd megteszi...



A tőlem megszokott brutalitással és érzéketlenséggel ;) eszembe jutott egy másik lehetséges forgatókönyv is a mellett, ami a vicc eredeti tragikumát adja.

Az alternatív befejezés valahogy úgy hangozna, hogy az illető tíz év múlva beállít ugyanahhoz a cirkuszigazgatóhoz, és hálás szívvel átöleli, amiért megszabadította egy monomániájától, segített neki visszailleszkedni a világba, és egy újabb célt kitűzni maga elé -- hiszen az előzőt sikeresen abszolválta, azon magától nem tudott volna továbblépni --, és épp ezen az újabb célon dolgozik, amelynek a bolha összenyomása de facto létfeltétele volt. A cél maga nem érdekes: a lényeg az, hogy ugyanennek a gesztusnak egy másik embernél éppenséggel átütő terápiás haszna lehet. Csak erre a vicc hallatán nem nagyon szoktunk gondolni...

Disclaimer: mindebből persze nem következik, hogy a porcelánboltban kötelezővé vagy akár ajánlottá kéne tenni az elefántszerű viselkedést.



A pszichoterápiában (legalább) kétféle ún. terápiás tartás létezik: a feltétel nélküli elfogadás, ill. a konfrontáció. Van, amikor az egyikre van szükség, van, amikor a másikra. A konfrontációhoz nem kell sok ész, sem semmilyen különös készség.

Készség ahhoz kell, hogy fölismerje a terapeuta, mikor melyikre van szükség. Mert amikor valaki csupán empatizál, amikor épp konfrontálnai kéne, akkor legfeljebb az történik, hogy nem hatékony a terápia. De ha valaki konfrontál, amikor empátiát kéne adni, az végzetes lehet.



...de azért az nem irreleváns, hogy ha valaki fehér egereket hallucinál, akkor mennyire képes úgy egyébként jól érezni magát, vagy hogyha Napóleonnak képzeli magát, akkor azt a kapcsolatai úgy egyébként mennyire nem sínylik meg? Erőteljes lehet a korreláció fehéregér-szarullevés ill. Napóleon-fantáziák-szociális izoláció között.
Na ennyit az okoskodásról:D



Amíg a korreláció =/= 1, addig indokolt a szarul levés külön kritériumként való definiálása. :)


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta