Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

vasárnap, november 21, 2010
18:49
 
Bocsika, nem úgy értettük


XVI. Benedek pápa – született Joseph Ratzinger, úgy is, mint a Hittani Kongregáció egykori törzsfőnöke és II. János Pál kései fellépéseinek állandó szövegírója és stylistja – a most megjelenő könyvben azt mondja: bizonyos esetekben (amikor a cél a nemi betegsékeg továbbadásának megakadályozása) elfogadható a koton használata.

Attól a néhány millió (elsősorban afrikai) embertől, akik az elmúlt évtizedekben (amelynek során a fenti állításnak homlokegyenest az ellenkezőjét hirdették, mereven elutasítva bárminemű ellenvéleményt) lelkiismereti okból inkább a fertőz(őd)ést választották, azoktól őszentsége lélekben feltehetőleg szíves elnézést kér, csak nem jutott eszébe ezt mondani is.

Címkék: ,


Hozzászólások:


Természetesen nem úgy gondolta, mert a szentatya nem is szok csúnyákat gondolkodni. Egyébként pedig nem ellentmondás, hanem misztérium - és az ügy be van bejezve. ;)



A gyakorlatban ez hogy megy? Bevonul a hívő a gyóntatószékbe, és megvallja, hogy óvszert használt. Ejnye, fiam, csóválja a fejét a pap, hát te nagyot vétkeztél. Igen, atyám, mondja a hívő, de akivel háltam, fertőzött volt. Azzal átgyömöszöl a rácson egy HIV pozitív leletet. Ó, fiam, így mindjárt más.



Döbbenet. 2010 et írunk. Minek kéne bekövetkeznie ahhoz, hogy a katolikus egyház normális kommunikációval és irányokkal szerezne híveket. Kíváncsi lennék a mai fiatal hiveik arányára. Én személy szerint belefáradtam a színielőadásokba, amiket misének hívnak.
S t e w e



Ha jól emlékszem az Aszalt szilvában boncolgattad, hogy a dogmatikus felépítés lényegéből fakadóan ha egyvalamiben is enged az egyház, az egész építmény meginog. Ez a vég kezdete lenne?



Az egyházról is, és a (jelenlegi) pápáról is sok rosszat lehet mondani.
A korábbi hivatalos állásponthoz képest ez a nyilatkozat előrelépés, minden tekintetben.
Valahogy el kell kezdődni a változásnak, nem?



Tegnap délig azt mondtuk: zöld. Tegnap déltől azt mondjuk: piros. Akkor is tévedhetetlenek voltunk, most is azok vagyunk.
Nekem ez csípi a szemem, és talán Balázsnak is.



Igen, ez a lényeg. Hogy nem jelenik meg benne més utalásszerűen sem, hogy "bocs, rosszul gondoltuk". Arról nem is beszélve, hogy "amikor azt állítottuk, hogy a HIV-vírus áthatol a gumi pórusain, akkor simán hazudtunk, és így bűnrészesek vagyunk sok-sok ember szenvedésében és halálában, úgyhogy sorry."

Hogy ez lenne a vég kezdete? Nem hiszem; szerintem ez már minimum a közepe.



Igazából saját magukat hozzák nehéz helyzetbe. Az egyik pápa az eltorzult kis lelke miatt levereti kalapáccsal a fütykösöket a felbecsülhetetlen értékű szobrokról, aztán, hogy a tettét igazolja kiköhög egy dogmát: A pénisz ábrázolása isten ellen való és bűnös, tilos. Aztán eltelik 100 év és be kell látni, hogy ez hülyeség. Na de most nem lehet kiröhögtetni az egész rendszert, hiszen isten sugallta a pápának az okosságot. Nem könnyű szegényeknek.

Egyébként hol lehet a kis "mosolygós" blogját olvasni?:) Szívesen nyomon követném a gondolatait.



Egyáltalán nem kedvelem az Anyaszentegyházat.
Mint azt korábban írtam, az egyház nagyon sok bűnt követett el, ez nyilvánvaló, és emiatt változatosan lehet fikázni (itt is), meg minden.
Viszont az egyház alkalmazkodási képessége kiváló: nem tudok még egy szervezetet, amely ilyen jól követte a történelmi változásokat.
Engem személy szerint érdekel, hogy hogyan teszi ezt a legeslegújabb korban. Még az is lehet, hogy valami sokkal jobb lesz belőle, mint volt.



Mondd, Balázs, legalább téged nem zavar, hogy 1) még csak hasonló sem szerepel abban, amit a pápa valójában mondott (és aminek szövegkörnyezete is van), 2) ez egy interjúkötet, nem pedig tanítóhivatali megnyilatkozás (neked tudnod kell a különbséget, ha a kommentelőknek nem is)?

Szomorúan vettem tudomásul, hogy láthatólag fel sem merült benned, hogy a sajtó esetleg nem a leghűségesebben számol be arról, mit is mond ebben az interjúfolyamban a pápa, márpedig aligha panaszkodhatunk olyasmiért, amit valójában nem mondott.

Mit mondott valójában? Ezt: "As a matter of fact, you know, people can get condoms when they want them anyway. [...]

Seewald: Are you saying, then, that the Catholic Church is actually not opposed in principle to the use of condoms?

Pope Benedict: She of course does not regard it as a real or moral solution, but, in this or that case, there can be nonetheless, in the intention of reducing the risk of infection, a first step toward a different way, a more human way, of living sexuality."

Azoknak a kedvéért, akik nem értik:

"XVI. Benedek: Ami azt illeti, ha valaki használni akar kondomot, nyilván be is szerezheti magának. [...]

Seewald: Azt mondja tehát szentséged, hogy a katolikus egyház elvben nincs ellene a kondomhasználatnak?

XVI. Benedek: Az egyház természetesen nem tekintheti ezt valódi vagy erkölcsös megoldásnak, de egyik-másik esetben a fertőzésterjesztés kockázatának csökkentésére irányuló szándék az első lépés lehet a szexualitás megélésének egy másik, emberibb útján."

Mármost aki nem funkcionális analfabéta, annak a számára két dolog is világos ebből: 1) a pápa "első lépésről" beszél, az pedig eo ipso nem a cél maga; ezt hívják magyarul kisebbik rossznak (analógiás példa: ha kicsit megverem az asszonyt, az attól még bűn marad, de csak jobb, mintha sokkal jobban megverném); gyengébbek kedvéért mindjárt a válasz elején leszögezi, hogy szó sincs valódi vagy erkölcsös megoldásról (tehát változásról sem az egyház tanításában); 2) egy interjú során elbeszélgetni a pápával, majd azt közzétenni, annak tartalma távol áll a tanítóhivatali megnyilatkozás rangjától.

Nem mond tehát olyat, amit a posztban írsz, nem mondja, hogy "elfogadható", azt mondja, hogy kisebb rossz mint a nagyobb rossz, de nemhogy nem azonos az emberibben megélt szexualitással, hanem az afelé vezető (rögös) úton is csak az első lépés.

Tudom, hogy ez sokkal bonyolultabb, nem egy tőmondat, gondolkodni is kéne hozzá, szóval nem várható el sem az átlagos olvasótól, sem az átlagos kommentelőtől, hogy tényleg követni tudja.

De legalább te?



"Jgy írta...
Tegnap délig azt mondtuk: zöld. Tegnap déltől azt mondjuk: piros. Akkor is tévedhetetlenek voltunk, most is azok vagyunk.
Nekem ez csípi a szemem, és talán Balázsnak is."

Ez esetben nem ártana tájékozódni. A pápa interjúbeli nyilatkozatai, szóljanak bármiről, nem tarthatnak igényt a tanítóhivatali megnyilatkozások rangjára, a tévedhetetlenség (egyébként hibás) emlegetése itt puszta píárfogás.



Bennó, én nem tévedhetetlenségről beszélek, hanem a morálról (aminek a kérdésében a kat. egyház - btw. - tévedhetetlenséget tulajdonít magának).

Amikor az előző pápát tömeggyilkosnak nevezték az óvszerhasználattal kapcsolatos állásfoglalásai kapcsán, akkor azt visszautasítottam, mert ez így hermeneutikai faszság. Azonban az, hogy VI. Pál óta, aki a II. Vatikáni Zsinat elől az utolsó pillanatban visszahappolta magához a fogamzásgátlás topicot, a kat. egyház folyamatosan élet- és szeretetidegen dolgokat tanít ebben a témában. (Papíron) szüzességben élő emberek mondják meg, hogy hogyan kell helyesen szeretkezni, és hogy miben valósul meg és miben nem a tökéletes szexuális önátadás - ez röhej, de egyben végtelenül szomorú is. (Csókolom, püspök atya, már bocsánat, de honnan tetszik tudni, hogy meg-e valósul-e, vagy nem-e?)

Azóta pedig, hogy közel 30 éve azonosították az AIDS kórokozóját, a katolikus egyház folyamatosan diszkreditálni próbált egy olyan eszközt, ami nyilván nem ideális megoldás az AIDS megállítására - de történetesen senki nem tud jobbat. Az Úristen az egyedüli tudója, hogy hányan fertőződtek meg HIV-vel (egyebekről nem is beszélve) Afrikában azért, mert a pokollal fenyegetve (amiről a mostani pápa, ugye, deklarálta, hogy valóban létezik) nem mertek óvszert használni.

Nem a melegprostik azok, akik azért húznak vagy nem húznak kotont dugáshoz, mert különösebben izgatná őket az egyház tanítása. De igenis van olyan emberi közeg, ahol a többség nem felkészült a finom teológiai differenciák befogadására, ahol a "négy láb jó, két láb rossz" kaliberű igazságokat fogadják csak be, és ahol simán benyelik, ha egy katolikus püspök azt hazudja pislogás nélkül a képükbe, hogy az óvszer nem alkalmas a HIV-vírus feltartóztatására, mert a vírus áthatol a gumi pórusain.

Ebben az érzéketlenségben és felelőtlenségben igenis morális felelősség terheli a kat. egyházat: mindenkit egyenként, aki ehhez bárhogyan is asszisztált, és különösen Joseph Ratzingert, aki ennek az egész antikoton-kampánynak a motorja volt már prefektus korában is. Azt, hogy "a fertőzésterjesztés kockázatának csökkentésére irányuló szándék" adott esetben erkölcsileg pozitív színű lehet, harminc évvel ezelőtt kellett volna mondani, és hatalmas betűkkel kiplakátolni vele a világot, kongatva a harangokat - nem pedig egy interjúban mellesleg odaböffenteni.

Ráadásul ez a mondat (per intentionem tévedhetetlen-e vagy sem, teljesen mindegy) homlokegyenest ellentétes azzal, amit II. János Pál a Veritatis Splendorban tanított, miszerint a teleologikus erkölcstant teljesen el kell utasítani, a jó szándék lófaszt sem ér, van olyan cselekedet (és ilyenek a szexuális bűnök, pl. az óvszerhasználat), ami in se malum.

Ratzinger most azt nyilatkozza, hogy lehetséges olyan eset, amelyben ez "első lépés lehet a szexualitás megélésének egy másik, emberibb útján". Ezzel implicite azt mondja, hogy nem in se malum.

Vagyis aki eddig az in se malum tanítása miatt tartózkodott az óvszerhasználattól, és ezért fertőződött meg (az is, aki családban, a férjétől kapta el, aki korábban egy fertőzött vérkészítmény révén lett HIV+), az beszopta szegény, így járt; leírható forgalmi veszteség.

Ne haragudj, de mi köze van mindennek az evangéliumhoz?!



http://www.galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=39797:katolikus-dzsihad-europaban&catid=79:kiemelt-hirek&Itemid=115



Bennó kedvéért sajtóhelyreigazítok.
Tegnap délig azt mondtuk, kizárólag zöld. Tegnap dél óta azt mondjuk, olykor piros is. Nem voltunk tévedhetetlenek sem tegnap délig, sem azóta. A két kijelentés nem mond ellent egymásnak: ebben vagyunk tévedhetetlenek.



Több, mint egy hét után meghúzható ennek a "csepegtető" kommunikációnak a mérlege:
- a konzervatív egyházi és nem egyházi körök hallgattak.
- a liberálisabb hívek halkan örültek
- a radikálisabb hívek és nem hívők halkan elégedetlenkedtek.
Azaz bejött a papírforma, az történt, amit vélhetően a Vatikán várt és remélt ettől a kommunikációs fogástól: mondott is valamit, meg nem is, történt is valami, de mégsem. Szerintetek?



De, igen.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta