Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

péntek, január 09, 2015
00:36
 
Milyen vallású Szőnyi Szilárd?

Amennyiben Szőnyi Szilárd a XVI. század második felében ilyen mondatok leírásával provokálta volna a katolikusok vallási érzékenységét, könnyűszerrel máglyán találhatta volna magát.


Nem tudom a választ erre a kérdésre, de teológiai ismereteim alapján egyvalamit vitán felül kijelenthetek: nem keresztény. Ezt két tőle vett idézettel bizonyítom.
Szőnyi Szilárd Itt a válasz a HVG botrányos karácsonyi címlapjára című írásában a következő mondat olvasható:

A kép – a megannyi hasonló ábrázolással egyetemben – egy minden tekintetben nemes jelenetet mutat: szeretetreméltó édesapát, a katolikus hit szerint az emberek közt egyedüliként bűn nélkül élő édesanyát, várva várt kisfiukat, körülöttük pedig a családi örömben igaz lélekkel osztozó pásztorokat.

El lehetett volna kerülni a francia újságírók lemészárlását? című írásában pedig e szavakkal ír körül egy karikatúrát:

„Ez az én testem” – emel magasba válaszul a pápa (a Krisztust jelképező szentostya helyett) egy kondomot.

Kezdjük a végén. A reformáció időszakában az úrvacsora körül felmerült dogmatikai kérdésekben a Tridenti Zsinat hozott végérvényes, minden katolikus hívő számára kötelező döntést. Eszerint a szentmisében a kenyér és a bor átlényegül Krisztus testévé és vérévé. A szentostya ilyenformán nem jelképezi Krisztust, hanem az maga Krisztus. Aki – Szőnyi Szilárd idézett szavainak szellemében –

...tagadná, hogy a legméltóságosabb Oltáriszentségben igazán, valóságosan és szubsztanciálisan jelen van a mi Urunk Jézus Krisztus teste és vére, együtt az ő lelkével és istenségével, – s emiatt az egész Krisztus, – hanem azt mondaná, hogy ez csak jel vagy ábra, vagy erő szerint van: legyen kiközösítve. (DS 1651)

Úgyhogy amennyiben Szőnyi Szilárd a XVI. század második felében ilyen mondatok leírásával provokálta volna a katolikusok vallási érzékenységét, könnyűszerrel máglyán találhatta volna magát.

Egy kálvinista (ma: református) hitű kortársa alkalmasint kimenthette volna a lángok közül, hiszen ő – a Heidelbergi Káté 80. kérdésére adott válaszával azt vallja: „A mise ellenben azt tanítja, hogy (...) Krisztus a kenyér és a bor alakjában testileg jelen van. És ezért azokban kell Őt imádni. Ezért a mise lényegében nem más, mint Jézus Krisztus egyetlenegy áldozatának és szenvedésének tagadása és átkozott bálványimádás.”

De ha Szőnyi a reformáció fővárosában, Genfben kér menedékjogot, ott sem járt volna jobban. Azzal, hogy Máriát, Jézus anyját „az emberek közt egyedüliként bűn nélkül élő édesanyának” nevezi, megtagadta volna azon kálvinista hittételt, miszerint az asszonytól születettek közül egyedül maga Jézus volt mentes a bűntől. Mária bűntelenségének állítása par excellence katolikus hittétel, azaz – protestáns szemmel – eretnekség. Márpedig eretneknek lenni Genfben sem volt épp életbiztosítás – amint azt az antitrinitárius Szervét Mihály máglyahalála illusztrálja.

Ám ha eltekintünk a felekezeti különbözőségektől, Szőnyi Szilárd vélelmezett kereszténysége akkor is gyengének találtatik.

Az inkriminált kép kapcsán Mária jegyesét, Józsefet Jézus édesapjának nevezi. Ezzel a provokatív mondatával felekezettől függetlenül sérti meg vallásában keresztény hívők százmillióit, akik az Apostoli Hitvallás ősi szavaival naponta vallják meg Jézusról, hogy „fogantatott Szentlélektől, született Szűz Máriától”, azaz Józsefnek a nemzéshez semmi köze nem volt; nevelőapja volt Jézusnak, és még véletlenül sem édesapja.

Jézus férfierő nélkülözésével történő fogantatása a kereszténységnek ha nem is központi, de az egyik legnagyobb misztériuma. Aki – Szőnyi Szilárdhoz hasonlóan – Józsefet édesapaként említi, e misztériumot tiporja sárba, teszi nevetségessé.

Szőnyi Szilárd tehát deklarálta, hogy nem keresztény, és mivel sajtószabadság van, ezt meg is teheti. Az is tény, hogy a római katolikus egyház Tanítóhivatala tévedhetetlenül és visszavonhatatlanul kiközösítette Szőnyi Szilárdot a katolikus egyházból, így szegény mint ilyen – tettestársaival egyetemben – „nem lehet részese az örök életnek, hanem az örök tűzre fognak kerülni, „amely az ördögnek és az ő angyalainak készíttetett”.

Ami persze mind nem indokolja, hogy Szőnyi Szilárdot elevenen kéne elégetni, avagy más eljárást követve (amelyet a középkori egyház szívesen alkalmazott homoszexuálisok ellen) élve kéne eltemetni.

De ki tudja? Fundamentalista hívők minden vallásban voltak, vannak és lesznek.

Ha Szőnyi Szilárd nem szeretne a hitükben mélyen megalázott, állig felfegyverzett keresztények céltáblájává válni, esetleg okosabban tenné, ha a jövőben tartózkodna teológiai baromságok keresztény színekben történő bemutatásától.

Címkék: ,


Hozzászólások:


Kedves Balazs!

"Ha Szőnyi Szilárd nem szeretne a hitükben mélyen megalázott, állig felfegyverzett keresztények céltáblájává válni, esetleg okosabban tenné, ha a jövőben tartózkodna teológiai baromságok keresztény színekben történő bemutatásától."

Szerinted a mai vilagban ki az a hiteben melyen megalazott, allig felfegyverzett kereszteny, akinek Szonyi Szilard valna a celtablajava - pusztan teologiai tevedesek miatt? En oszinten remelem, hogy nincs ilyen ember. A mai vilagban a keresztenyek es egyeb vallasuak (zsidok, buddhistak, stb.) meg akkor sem inditanak eroszakos tamadasokat, amikor nyiltan gunyoljak vallasukat (mint ahogy a francia szatirikus lap tette). Nemhogy teologiai tevedesek miatt. Az iszlam vallason kivul barmilyen vallast lehet folyamatosan gunyolni, akar rendkivul visszataszito karikaturakkal is. Egyedul az iszlam vallasban vannak ilyen fanatikusok, akik a gunyolodast nem birjak elviselni, es kimondhatatlanul szornyu tettre szanjak el magukat.



Magyarországon konkrét erőszakcselekményeket ("kimondhatatlanul szörnyű tetteket") követtek el magukat kerezténynek mondó emberek sok-sok meleg, leszbikus és transznemű ellen, arra hivatkozva, hogy a melegek sértik az ő vallási érzékenységüket.

Egyszóval nincs igazad: az ostobaság és a fundamntalizmus nem vallásfüggő.



Kedves Balazs!

Szerintem Szonyi Szilardot nem eri tamadas a keresztenyek reszerol azert, mert teologiai hibakat vetett. (Annal inkabb eri szobeli kritika masoktol.)
A HVG-t sem eri tamadas a karacsonyi cimlap miatt. A francia ujsagot sem eri tamadas a keresztenyektol, es mas vallasuaktol.

Szerinted jo otlet masok vallasan gunyolodni? Te csinalnad? Szerinted folytatnia kellene a francia lapnak a vallasok kigunyoloasat? Tolem nyugodtan folytathatja, igazan hivo embereket ez nem sert. Ez az o problemajuk, es az o lelkivilagukra vall. De szerintem esszeru lenne felhagynia az iszlam gunyolasaval - ha masert nem, hat a terror cselekmenyek elkerulese vegett.

A melegekrol itt most szo sem volt. Az en tapasztalatom az, hogy a legtobb eroszakos cselekmenyt a melegek ellen pont az ateista, agressziv, heteroszexualis ferfiak kovetik el. Szoban es tettekben is.

Viszont en a te velemenyed miatt sem sertodom meg :) Mint ahogy a francia lap karikaturain, es Szonyi Szilard vallasi tevedesein sem. En egy bekes ember vagyok.
Jo, nem ertunk egyet, nem baj. :) Mindenesetre, remelem, hogy az emberek felhagynak legalabb az iszlam gunyolasaval - nem szeretnek tobb terror cselekmenyt.

Ha visszakerdezel, hogy fel kellene-e hagyni a melegeknek a melegsegukkel azert, hgoy ne sertsenek masokat, akkor a valaszom az, hogy termeszetesen nem. Ne keverd ossze a melegseget a gunyolodassal. A melegseg senkit sem serthet, ez mindenki maganugye. A gunyolodas serthet masokat (bar szerintem nem kellene). De en senki/semi kigunyolasaval nem ertek egyet. A melegek kigunyolasaval sem.



Én sem értek egyet semmilyen csoport kigúnyolásával. De - Voltaire-t szabadon idézve - az utolsó lélegzetemig küzdeni fogok azért, hogy bárkinek joga legyen bárkit kigúnyolni (vagy bárkinek bármit mondani).

Nem szeretném lefolytatni itt azt a vitát, amivel tele van az internet. Vannak ilyen és vannak amolyan álláspontok. Én ezek közül azzal értek egyet, amelyik azt mondja, hogy a terrorista zsarolásnak való engedéssel az európai értékrendünk alapjait adnánk fel, és nekiállnánk felszámolni önnön szabadásgunkat, s így önmagunkat.

Melegügyben: ne mismásoljuk el a dolgokat. A melegellenes támadások magukat deklaráltan kereszténynek mondó szervezetek nevében zajlottak. A casus belli pedig egy-két melegnek a kereszténységet sértő hozzáállása volt.



Kedves Balazs!

Az iszlam szelsoseges terroristaknak meg kellene tanulniuk, hogy a legjobb, amit tehetnek, az az ignoralas. (Mint ahogy a tobbi vallas kepviseloi teszik a francia lappal szemben.) Ha mindenki ignoralna a francia ujsagot, akkor elobb-utobb megszunne, mert senki sem lenne vevo a hulyesegeikre (es izlestelen gunyolodasaikra).

Ez egy egyszeru pszichologia - ha valamit tiltasz, az annal ertekesebb. Ha pedig nyugodtan lehet csinalni, akkor pedig mar nem is erdekes, es szepen ellaposodik. Remelem, hogy az iszlam szelsoseges terroristak is rajonnek erre.

Majd ez is lecseng 1-2 heten belul. En igazabol a verseid miatt jovok a blogodra, es a nem politikai tartalmu cikkeid miatt.
En semmit sem tudtam sem a francia lap gunyolodasairol, sem a HVG karacsonyi cimlapjarol, sem Szonyi Szilardrol. (Csak a terror tamadasrol hallottam.)
Nem is erdemes ezzel foglalkozni, ugysem tudunk semmit sem csinalni. Es ugysem szamit, hogy kinek mi a velemenye. A francia ujsag, a HVG is, es az iszlam terroritak is, teszik, amit ok jonak latnak - tolunk fuggetlenul. Az 100%, hogy az iszlam szelsosegeseket qrvara nem erdeklik a tuntetesek, bekemenetek, "je suis charlie" szlogenek, stb. Ez nem olyan, mint amikor a sajat kormanyod, vagy az orszagban levo szelsoseges csoportok ellen tuntetsz.



A "kéne" az egyik legfölöslegesebb szó a szótárban. Minősített eset, ha arra vonatkozik, hogy másvalakiknek mit "kéne" tenniük - nevezetesen a szélsőségeseknek megtanulniuk, hogy...

A "JeSuisCharlie" szlogenek célközönsége pedig nem maguk a szélsőségesek és a terroristák, hanem bárki, aki hajlandó elgondolkodni a világ dolgain, a saját értékrendjén. Szerintem.



OK, jo. :) Azt hiszem, hogy a politikabol nekem ennyi eleg is volt. Ez a jatek nem az en jatekom. :) (Ezt annak idejen te irtad a Wikipediaba valo irasaidrol.) Inkabb visszamegyek a versekhez. :)



Teljesen megértelek. Én is jobbanm szeretnék versek között élni, mint politikai borzalmak között...

Meg azzal nincs is baj, amíg te azt mondhatod, hogy eleged van a politikából. Az a baj, hogy a politika viszont mondhatja azt, hogy elege van belőled, és, teszem azt, megsemmisít. Versekkel vagy anélkül. :(



OK :) Majd szolok, ha a politika megsemmisit. :))



Akiket megsemmisített a politika, azok már nem tudnak szólni. Mi tudunk szólni az emléküket megvédendő, illetve az események megismétlését elkerülendő...



Hmm... Amennyire meg tudom ítélni, ez egy izé... nem túl nagy formátumú cikkíró munkájára adott meglehetősen kisstílű reakció.



A "munkájára" szót kicsit túlzónak tartom, de a többivel egyetértek.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta