Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

hétfő, október 08, 2007
18:11
 
Nagypapa upgrade


A Nagyapa, hány éves vagy? c. posztom kapcsán egy névtelen hozzászóló hosszasan és érdemben küldött el a halál faszára, én pedig az illetővel aránylag kurtán közöltem, hogy figyelmetlenül olvasott. Erre fel Ádám a következőt írta:

Egyébként egyetértek anonimmal. Lehet, hogy nem olvasta elég figyelmesen a szöveget vagy a te reakciódat, de jogos kérdéseket vetett fel, létező szükségletekről beszélt, amelyek a mai idősek számára nincsenek kielégítve, pl. hogy a technika néha több bonyodalmat okoz, mint amennyi hasznot hoz, és nemritkán elidegeníti egymástól az embereket. Röviden: ahogy halad előre az idő, a civilizáció nem minden téren egyértelműen előrefelé halad, sajnos. Szerintem ennyi lett volna az üzenete. Ha megnyitod a zsiráffüleidet, ezt is meghallhatod.

Ezzel kapcsolatban van egy-két megjegyzésem.

Ádámnak igaza van abban, hogy az anonim kommentező, ezt kár tagadni, valóban kihozta belőlem a sakált. A kép teljességéhez hozzátartozik, hogy magánlevélből tudom: az illető azonos azzal a valakivel, aki másfél hete folyamatosan áraszt el rengeteg hosszú, kéretlen e-maillel, föltéve egy csomó olyan kérdést, amire se kedvem, se időm nincs válaszolni. E kedvetlenségem kapcsán válogatott jelzőkkel („aljas”, „gusztustalan”, „gyáva”, „rosszindulatú” stb.) halmoz el hol engem, hol általában a keresztény melegeket.

Mindebből én persze kihallom azt, hogy nagyon egyedül érzi magát, és arra lenne szüksége, hogy valaki beszélgessen már vele, én azonban úgy döntöttem, hogy nem szeretnék az a személy lenni, aki kielégíti ezt a szükségletét. Ennyit a kommentről és írójáról.

Ami a nagypapás szöveggel való zsiráfozást illeti, ez szerintem megint (sokadszor) az EMK kompetenciájának határterülete. Azért nehéz dolog ez (számomra legalábbis), mert empatikusan, együttértző módon kommunikálni tapasztalataim szerint csak valakivel lehet. Ez a szöveg pedig nem egy érző és szükségleteket megélő ember, hanem – egy szöveg. Konkrétan: egy pamflet, egy traktátus. És egy pamflettel, úgy gondolom, nincs mit együttérezni.

Szeretném, ha érthető lenne, hogy is gondolom ezt. Szélsőséges példát hozok: úgy gondolom, hogy lehet és kell empatikusnak lenni azzal a rideg családi légkörben felnövő, művészi ambíciói során kudarcot kudarcra halmozó, végtelenül frusztrált és őszinteségre, gyengédségre, szeretetre szomjazó emberrel, akit Adolf Hitlernek hívtak. Ezt teljesen komolyan mondom. Ha az ember kézbe vesz egy két világháború között publikált antiszemita röpiratot, akkor meg lehet hallani a leírt szavakból a vesztes háború utáni német emberek csalódottságát, elkeseredését. Ez azonban nem jelenti azt, hogy e röpirat értékelésének/értelmezésének ez volna az elsődleges és legadekvátabb módja. Az értékelés elsődleges és legadekvátabb módjának azt tartom, ha felismerem a szöveg veszélyeit, és megpróbálom a kárt elhárítani vagy enyhíteni.

A nagypapás szöveg jóindulatú, ostoba, szűklátókörű – és jóindulatú ostobaságában akaratán kívül is rasszista, gyűlöletkeltő, homofób és hímsoviniszta tendenciákat erősít. Igen, hímsoviniszta is, mert – dacára a nőkkel szembeni lovagias gesztusok emlegetésének –, egy olyan korszak mentalitását dicsőíti, amelyben a nők testi-lelki elnyomása társadalmilag legitimálva volt.

Ami pedig a szövegben fölvetett problémákat illeti: igen, ezekkel foglalkozni kell. Egy pillanatig sem tagadom, hogy ezek valós problémák. És úgy gondolom, itt a blogombnan aránylag rendszeresen keresem is a választ ezekre a kérdésekre: pl. arra, hogy merre halad a civilizációnk, hogyan értékelendőek a társadalmi és kulturális változások, milyen szerepe van az embernek a világban, hogy alakulnak az emberi kapcwsolatok stb. Ha valaki tőlem csupán egyeteln írást olvasott, mégpedig az inkriminált nagypapás posztot, akkor érthető, ha azzal vádol, hogy ignorálom a lényegi kérdéseket.

Ugyanakkor elítélésem vagy felmentésem tárgyában talán nem elhanyagolható, hogy a kérdéses poszton tűlmenően a (több mint két és fél esztendeje vezetett) blogom tartalmaz további 447 bejegyzést.

Címkék: , , ,


Hozzászólások:


A pamflet műfajához annyit, hogy attól, hogy a szerzője nem ismeretes, az tudható, hogy írta VALAKI, továbbá hogyha ez egy elszigetelt érzés lenne, akkor nem terjedne lánclevélben – tehát nemcsak egyvalakinek, hanem több valakinek a szükségletei lehetnek benne leírva (még akkor is, ha nem tudjuk, hogy az illetőknek konkrétan mi a nevük). A dolog a pamflet jellegtől függetlenül azért érdemelhet figyelmet (lehántva róla a rasszista stb. elemeket, és felhíva ezekre a figyelmet), mert valami tényleges szükségletet IS kifejez, és ezt a vetületét nemigen említetted a blogodban. A viszony tehát nem vagy-vagy (vagy rasszista, vagy megértésre szoruló; vagy romboló, vagy építő), hanem is-is. Névtelen hozzászóló és jómagam a bejegyzésed (látszólagos) egyoldalúságára próbáltunk rámutatni, ti. nem úgy tűnt a posztodból, mintha lenne ennek a szövegben egyáltalán bármi konstruktív mozzanata. Örülök, hogy ha megkésve és implicite is, de nyugtáztad, hogy van, ti. hogy ezekkel a vonatkozásokkal egyetértesz, hiszen magad is írtál róluk. Szerintem is érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy az újabb kor nem minden téren jobb, mint a régi, még ha nagyon-nagyon sok pozitív hozadéka is volt a fejlődésnek. (Ha ezt a pamfletet fejlesztett verzióban akarnánk újraindítani, akkor lehetne ellenpontozni az utóbbiakkal, és ki lehetne szelektálni belőle a múlt kétes értékű elemeit.)



"valami tényleges szükségletet IS kifejez, és ezt a vetületét nemigen említetted a blogodban."

De igen: a blogomban említettem, számtalanszor. Konkrétan az inkriminált posztban valóban nem említettem. De hát az a poszt nem is erről szól. És egy csomó más posztom sem erről szól. Valamin pedig számonkérni, hogy miről nem szól, az ugye eléggé hogy is mondjam csak...



De igen: a blogomban említettem, számtalanszor.

Lehet, hogy én vagyok figyelmetlen, de nem tudom, hol említetted, hogy ez a konkrét nagypapás szöveg mennyiben szól arról, mennyi jó volt a hatvan-száz évvel ezelőtti civilizációban, meg úgy egyáltalán, nem emlékszem, hol ejtettél szót a XX. század elejének pozitív vonatkozásairól, amelyekhez érdemes lehet visszatérni valamilyen formában. Nem kötekedni akarok, csak rájönni, hogy tényleg én vagyok ilyen szenilis, vagy valóban nem beszéltél ezekről.

De hát az a poszt nem is erről szól. És egy csomó más posztom sem erről szól. Valamin pedig számonkérni, hogy miről nem szól, az ugye eléggé hogy is mondjam csak...

Épp erre akartam rámutatni, hogy nekem kifejezett hiányérzetem volt a bejegyzésed olvastán, amiért nem tértél ki a dolog pozitív oldalára, holott nekem pl. 90%-ban pozitív kicsengésű volt a szöveg, mert keresztülláttam a hiányosságain, és átjött számomra az, amiért voltaképpen íródott.

Egy durva példával élve, ha pl. egy kissé rozzant kastélyról írsz, akkor szerintem nem olyan hogyishívják dolog számonkérni, ha az egyes sarkokban felfedezett repedések leírása tölti ki a mondanivalódat, és a kastély voltaképpeni részéről nemcsak hogy érintőleg, hanem egyáltalán sehogy sem kerül szó (mintha nem is kastély lenne az, hanem egy áporodott pince -- nem árt tisztázni a miheztartás végett).

Hogy valami konkrétat is mondjak, ha annyit írtál volna bele: "Túl azon, hogy a szövegből jól kivehető az aggódás a civilizáció negatív hatásai miatt, ami nyilván érthető", akkor tudnám rajtad olyan szervesen látni a zsiráffüleket, mint valami glóriát. :) Azt hiszem, az zavart, hogy a másik fél lábának egy félresikerült mozdulatában inkább láttál rúgó sakált, mint botló zsiráfot. Pedig az EMK-ban csak szükségletekről van szó, s az itt felmerült szükségleteknek csak egy kis töredéke (még csak nem is az, amiről ez a szöveg voltaképp szólni kíván) mondott ellent a tieidnek (meg az enyémeknek). A nagyobb részük meg egyezik. Szerintem örömhír, amit kár ignorálni, hogy két távoli gondolkodású ember között mégiscsak létezik közös nevező, ami talán 90%-ot vagy többet is kitesz.



Csak egyetlen megjegyzés: a buta vagy szalonképtelen gondolatokat nem legitimálja a levél lánc mivolta.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta