Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

csütörtök, május 07, 2009
17:23
 
Escher, piramis, napsütés


EscherA mellékelt képen M. C. Escher egyik híres képe látható. Figyeljük meg rajta a lépcsőt, amelyen az emberek sétálnak: fölfelé vezet. Mindig csak fölfelé, míg nem aztán körbe ér, és ismét a kiindulási ponton vagyunk, ahol lehet folytatni az utat, továbbra is csak fölfelé... Escher az ilyen képeiről vált híressé, amelyek fityiszt mutatnak a valóságnak.

Természetesen van apropója annak, hogy ezt a képet, vagy inkább ezt a jelenséget említem. Nemrég említettem itt Aronson és Tavris Történtek hibák (de nem én tehetek róluk) – Az önigazolás lélektana c. könyvét. A szerzők a következő, nagyon szemléletes képet vezetik be, majd használják újra meg újra az önigazolás illusztrálására. Van egy piramis, amelynek a csúcsán – tehát egyazon ponton – áll két ember. Ez a közös pont lehet egy közös gondolat, közös vélemény, közös attitűd valamivel kapcsolatban. Egy adott szituációban aztán mindketten hoznak egy apró, voltaképpen jelentéktelen, de egymással ellentétes döntést. Ezzel mindketten elkezdenek lefelé csúszni a piramis oldalán – méghozzá két ellentétes oldalán. Nem nagyon, kicsit. De ezzel egy kicsit el is távolodtak egymástól. A következő döntésük, mivel mindketten racionális lények, már igazodni fog az első döntésükhöz, hiszen konzekvensek kívánnak lenni önmagukkal. Így egy kicsit még lejjebb csúsznak, és egy kicsit még jobban eltávolodnak egymástól. A könyv eredeti példája két egyetemre felvételiző diákról szól, akik mindketten becsületes fiatalemberek, és akiknek egyaránt fontos a bejutás. És egy konkrét pillanatban mindketten puskázásra szorulnának, sőt erre lehetőségük is nyílik. Bagatell ügy, hát nem? Az egyik ténylegesen puskázik egyet, a másik nem. Ezt követően ha megkérdezik őket, hogy mit gondolnak a csalásról mint olyanról, eltérő választ fognak adni. Az egyik (aki csalt) enyhén fogja megítélni, menthetőnek találja, mivel elindult lefelé a piramis egyik oldalán. A másik (aki nem csalt) az állhatatosság erényére hivatkozva súlyos véteknek fogja minősíteni, mivel elindult lefelé a piramis másik oldalán. Egy következő helyzetben pedig, amikor ismét csalni lehet (vagy nem lehet), illetve véleményt kell mondani a csalás jelenségéről, szavuk/tettük igazodni fog a korábbi döntésükhöz. Mire évek múlva leérnek a piramis aljára, a két – eredetileg közös ponton álló – ember attitűdjét egy napon sem lehet említeni: az egyikből vérkonzervatív erénycsősz lett az önigazolások láncolatában, a másikból – ugyanígy – szélsőségesen liberális vagy anarchista.

Amikor valaki tudatos döntéssel, mi több, nagy nyilvánosság előtt mond igent valamire (egy pártra, egy világnézetre, egy vallásra, egy eszmére), akkor elindul lefelé a piramis oldalán. Nincs megállás, illetve a megállás a bigottéria, a fundamentalizmus, a kérlelhetetlenség.

Többnyire.

Előfordul, hogy valakinek az életében megvalósul az escheri vízió. Megy lefelé a piramis oldalán, mind nagyobb léptekkel, és évek múltán, amikor leér az aljára – akkor egy szép tavaszi napon azt tapasztalja, hogy íme, ott áll ismét a piramis tetején. Nem könnyű helyzet az ilyen. Az embernek évek, évtizededk önigazolását kell felülbírálnia ilyenkor. De megléphető – és esetleg földeríthető, hogy mi található a piramis többi oldalán.

Ez van mostanában velem. Több mint eddigi életem felével ezelőtt (1989 februárjában) kimondtam magamra a keresztény jelzőt. És elindultam a lefelé a piramis oldalán: keresztség, elsőáldozás, Szentlélek-keresztség, bérmálkozás, szerzetesi hivatás, papi hivatás, és teológia, teológia, teológia. Mivel az elsődlegesen használt elhárító mechanizmusom a racionalizálás, mindig is fontos volt számomra, hogy soron következő döntéseim a józan ész fényében, a logika szabályait követve értelmesek legyenek (mármint önmagam előtt). Emiatt az önigazolás (érzelmek tüzében) kikovácsolt láncszemeit többnyire a szigorú racionalitás és hegesztőpisztolyával kapcsoltam egymásba.

Így csúsztam, mind lejjebb és lejjebb a piramis oldalán, két évtizeden keresztül. És most, 2009 tavaszán azon kapom magam, hogy folyamatos lefelé csúszás után, íme, ott vagyok a piramis csúcsán, mintt 1989. február elején. Ott vagyok – azaz nem is vagyok ott, mert (szigorúan a bejárt terület ismeretében) elindultam lefelé, felderíteni a piramis másik oldalát.

Elmondom majd, ha adatik rá időm, hogy milyen ez az oldal. Egyelőre csak annyit mondanék róla: szikrázóan süt a nap, személyválogatás nélkül mindazokra, akiket a túloldalon „jóknak és gonoszoknak” neveznek. Ezen az oldalon ezt úgy mondják: mindenhova.

Címkék: , , , ,


Hozzászólások:


Igazán nem szeretném túlfeszíteni a húrt, főleg nem a rossz hangulat keltése irányába (meg kicsit kötözködésszaga is lesz a dolognak), de ahogy a képen sétáló embereket elnézem, az a lépcső ugyanúgy vezet mindig lefelé is.

Fernandel



Persze. Na és?

Egy irányba megy le (vagy fel), és körbe ér, és kezdődik újra. Hisz ez teljesen nyilvánvaló. Egyszerűen nem értem, hogy mi volt a kommented mondanivalója. (Túl azon, hogy szinte demonstratívan ignoráltad ezzel azt, amiről a poszt ténylegesen szól.)



Kicsit engem is megzavart olvasás közben, hogy úgy hivatkoztál rá, mintha egyirányú lenne – csak annyiban, mintha egy félig piros, félig kék négyzetet úgy említettél volna később, hogy "azon a piros négyzeten láttuk"... De ez tényleg csak apróság.

Érdekes és elgondolkodtató olvasmány (főleg a piramis csúcsán álló ember és az ő későbbi önigazolása), amihez érdemben nem nagyon tudok hozzátenni bármit is.



A bejegyzésedben fontos szerepet kapott az azonos pontból két irányba elinduló két személy. Ehhez képest, amikor a képről szóltál, a lépcsők irányát kizárólag az egyik sor sétáló ember szemszögéből határoztad meg (holott a nap a többire is süt). Ez szúrt szemet, és ezt a szemet szúrást szerettem volna szavakba önteni. Ha ebből a lényegi gondolatmeneted ignorációja következik, elnézést érte.

Fernandel



A posztom lényegi tartalma mindössze annyi volt, hogy kikerült az életemből az a valami, ami húsz évig az elsődleges módon meghatározta az identitásomat. Mármint a keresztény hit. Az, hogy az önigazolási spirál ellenére ez megtörténhetett. És az, hogy vettem a bátorságot (noha nem tudom, mit fog reagálni erre a környezetem), hogy ezt föl is vállaljam.



Szia Balázs!
Elmondhatod, hát, mint Jared DQ könyvében:
"Elértem hitem elvesztésének ötvenedik fokát, és túljutottam rajta"

Környezeted reakcióitól tartasz emiatt egy kicsit?

De hiszen tudod! Valami hasonlót éltél már át.
Egy ideig talán "álmélkodnak".
Néhányan talán elmaradnak, de lesznek akik épp most kerülnek majd közelebb hozzád.

Vagy úgy gondolod, nehezebb dolgod lesz a környezeteddel, mint 1989-ben volt?

Nem vitatom bátorságodat, de saját tapasztalatom szerint, nem a "nyilatkozat tétel"-hez szükséges igazán bátornak lenni. Bár az sem könnyű, az igaz.
De nehezebb felismerni és magunknak beismerni, hogy öröknek hitt "dolgaink": gondolataink, érzéseink, eszméink megváltoztak, hogy megszenvedett "igazságaink", életünket vezérlő szabályok érvényüket veszítették számunkra.
Tudom, a felismerést követően sem egyszerű, úgy dönteni, hogy elengedjük mindazt, ami éveken át annyira fontos volt az életünkben. Ez mind-mind nehéz és komplikált folyamat.
De bátorságra ezután van szükség igazán.
Szerintem. Viszont, nem ragaszkodom ahhoz, hogy nekem legyen igazam. :-)
Üdvözöllek: Ria



Nem lényegi korrekció, de szeretem a pontosságot: természetesen nem ignoráció, hanem ignorancia.

Fernandel



Javaslom még az ignorálás kifejezést.



Írod: "Nincs megállás, illetve a megállás a bigottéria, a fundamentalizmus, a kérlelhetetlenség". Miért is? Miért ne lenne megállás, visszaút meg előreút, jobbra és balra menés, bambulás, szemlélődés, esetleg álldogálás. Miért ne lenne?

A csaló egyetemisták példájánál maradva: Nem lehet, hogy a következő alkalomkor az első csaló nem csal, a második először becsületes pedig csal. Szerintem lehet, sőt normális esetben valószínű. Kompenzálandó, amit az előző alkalommal tettek. Egy önigazoló fekete és egy bigott fehér helyett van tehát két többé kevésbé realista szürkéd, nem? De.

Posztod "lényegi tartalmára" térve, szomorú, hogy "kikerült" az életedből "a keresztény hit". Legalább én sajnálom. Tököm tele van ugyanis a besütő "mindenhovával", fényt és árnyékot akarok, "jókat és gonoszakat". Mindig reménykedem, hogy nálad találok ilyesmiket, aztán mégsem. Újabban leginkább Népszava vezércikkekre hasonlítanak a posztjaid. Bár lehet, hogy mindig is arra hasonlítottak, csak még friss voltam és türelmes. A helyedben iszonyatosan unnám magam.

Szia.



Kedves Gyuri, sajnálom, hogy csalódott vagy, amiért egy bekezdésben nem tudtam számodra kellő mélységben ismertetni egy háromszázoldalas pszichológiakönyvet, egy abból kiragadott példán keresztül. Biztosíthatlak, hogy a könyv (hasonlóan Aronson többi könyvéhez) roppant olvasmányos és tanulságos; bizonyosan jobban fogod élvezni, mint a blogomat.

Ha "jókat és gonoszokat" akarsz, akkor viszont nem kell csalódottnak lenned, mert számos lehetőség áll nyitva előtted: az egész minket körülvevő társadalom arra van trenírozva, hogy felosztassék jókra és gonoszokra. (A felosztást érdekes módon mindig a "jók" végzik.)

Nem tudom, milyen egy Népszava-vezércikk, azon egyszerű oknál fogva, hogy nem érdekel, és ami nem érdekel, azt többnyire nem olvasom.

Ez egy nagyon egyszerű heurisztika; ha nem derogál, hogy tanácsot fogadj el egy volt osztálytárstól, akkor ajánlom figyelmedbe. Örültem, amikor felbukkant a neved a kommentelők sorában, de ugye tudod, hogy nem én hívtalak ide, és hűségnyilatkozat sem kötelez az ittmaradásra.

Üdv:

Balázs



Ismerek pár embert, akiknek Escher tetszik. Közös jellemzőjük, hogy a megmagyarázhatót megmagyarázhatatlannak mutatják, és csűrik-csavarják azt, ami egyértelmű, vagyis az igazságot.
Miklós


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta