Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, október 07, 2009
13:35
 
Szabadíts meg a... Mitől is?


„A gonoszság titka már munkálkodik.”
(2Tessz 2,6)


Maguire: A BoszorkányNemrég az egyik általam olvasott blogban – számomra teljesen váratlanul – előkerült az Oz, a nagy varázsló (más fordításban: Óz, a csodák csodája) című mese. Vannak érdekes egybeesések az életben: épp pár nappal korábban kezdtem olvasni Gregory Maguire A boszorkány – A Gonosz Nyugati Boszorkány élete és kora című, eredetileg 1995-ben megjelent könyvét. Idézem a kiadói ismertetőt:

Mindenki ismeri az Óz, a csodák csodája meséjét, amelyben Dorka, a kansasi kislány legyőzi a Gonosz Nyugati Boszorkányt. Ám az csak a történet egyik oldala. A titokzatos Boszorkányról semmit sem tudunk. Ő vajon honnét jött? Hogyan lett gonosz? És egyáltalán, mit jelent gonosznak lenni?

Aki elolvassa Gregory Maguire csodálatos regényét, az soha többé nem tud ugyanolyan szemmel nézni Óz világára. A Boszorkány egy olyan vidéken játszódik, ahol a beszélő állatok az egyenjogúságért küzdenek, a mumpicföldiek a középosztály stabilitására vágynak, a sárga téglás út pedig az elnyomás szimbóluma a kvarangyok számára. Itt születik és nevelkedik a zöldbőrű Elfaba, az éles elmével megáldott, de hányatott sorsú teremtés, akiből felnőttként a Gonosz Nyugati Boszorkány lesz, és akinek élettörténete újra értelmezi a jó és a gonosz örök szembenállását.


A könyvet tegnap fejeztem be, ma pedig, ahogy utánaolvastam, két dolgot tudtam meg a Wikipédiáról. Az egyik az, hogy az Oz szerzője, L. Frank Baum meglehetős alapossággal kitalálta a maga világát: összesen 14 regénye játszódik Oz földjén. (Érdekes: az első – és legismertebb – meséből nem derül ki, hogy az „Oz” elsődlegesen földrajzi név: a birodalmat hívják így, amelynek a Nagy Varázsló az uralkodója.) A másik: a párhuzamos regény önálló, jegyzett műfaj. Ennek talán legismertebb darabja Tom Stoppard Rosencrantz és Guildenstern halott című műve, amely a Hamlet történetét meséli újra két mellékszereplő szemszögéből. Amikor ezt színházban láttam, ezen fellelkesülve írtam meg „Audiatur et altera pars” mottóval A költő című Poe-parafrázisomat, a holló szemszögéből láttatva a történetet.

A Boszorkány, szemben az „eredetijével”, enyhén szólva sem gyerekkönyv. A Maguire által megteremtett világ rasszizmussal, politikai intrikákkal, a vallásos fundamentalizmus és a gondolatszabadság szembenállásával, szexszel és erőszakkal terhelt. Vagyis pont olyan, mint a mi világunk. A Varázsló nem az a kedves nagyapó, akit a meséből megismertünk, hanem hataloméhes, kegyetlen despota. A mesében Déli Boszorkányként elénk álló jóságos Glinda egy elkényeztetett liba, aki Elfaba – a majdani Gonosz Nyugati Boszorkány – hatására szed magára némi emberséget, és az előkelő származása által rá rótt kötelezettségekkel nem szembe helyezkedve a rezsim kiszolgálója. A zöld bőrű Elfaba pedig egy okos és jó lelkű falusi lány, aki azonban különbözősége miatt egyre mogorvább és zárkózottabb lesz; lelkész apja bigottságát alaposan megszenvedve az agnoszticizmusnál köt ki, ám miközben mélyen lenéz minden hagyományőrző babonaságot, feltétlen érvénnyel keresi a jót, a helyeset, az etikusat az életében. E keresésben sodródik ide-oda: hol egy biológusprofesszor (egyébként egy beszélő Kecske) famulusaként látjuk, hol szélsőbaloldali mozgalmárként (aki társaival a Varázsló diktatúráját kívánja megdönteni), hol pedig betegápoló kapácaként. Húga, Neszaróza karok nélkül született, ám ennek ellenére – ha nem ezért – a Névtelen Isten jámbor, mélyen hívő szolgálójává lesz. Amikor pedig megörökli címét, Mumpicföld vezetőjeként teokratikus uralmat próbál megvalósítani. A vallásra mérsékelten fogékony mumpicok gúnyból nevezik el Gonosz Keleti Boszorkánynak, és halála után (vagyis amikor Dorka lepottyanó háza agyonütötte) az ő vezetése alatt kivívott függetlenségüket olcsón adva bámulatos gyorsasággal egyesülnek újra Oz zsarnoki birodalmával.

Hogy Elfaba, Neszaróza, Glinda és a többiek jók-e vagy gonoszok, nehéz eldönteni. Nem könnyű könyv A Boszorkány, számomra legalábbis nem volt az, azért is olvastam két hétig. Először utáltam, aztán, amint egyre több gondolkodnivalót adott, mind jobban megszerettem. És olvasása közben felidéződött bennem a tavaly támadt Nagy Ötlet, amely azóta a megvalósíthatatlanság mocsarába süllyedt: a Harry Potter története, Voldemort szemszögéből bemutatva.

Amikor rátaláltam erre az ötletre, teljesen lázba jöttem tőle. Nem sok embernek beszéltem róla, pontosan azért, mert nagyon komolyan foglalkoztatott. Aztán szép lassan rájöttem, hogy képtelen vagyok megírni. Egyszerűen nem tudok hozzá eleget. Nemcsak a korabeli Angliáról, de az emberi lélekről sem. Noha bennem – a sokszoros újraolvasás nyomán – Voldemort sorsa, személyiségének alakulása összeállt koherens egésszé, ahhoz nem tudok eleget (vagy nem vagyok elég jó író), hogy ezt a belső egészet hihető módon osszam meg az olvasókkal.

Nem mellesleg hasonló ponton ütközöm nehézségbe akkor is, amikor feltámad bennem a vágy, hogy én alkossam meg a saját fantasy világomat. Azzal nem lenne baj, hogy ilyen-olyan lényeket, helyeket és tárgyakat találjak ki. A probléma az, hogy nincsen epikai mű konfliktus nélkül; a fantasy világára szűkítve mondhatni: nincsen regény gonosz nélkül. Márpedig nem tudok gonoszt kitalálni. Nem azért, mert én annyira jó vagyok, hanem egyszerűen csődöt mond a fantáziám.

     Valaki mondja meg, mért jó az ember,
     Valaki mondja meg, miért nem!
     Valaki mondja meg, mért lesz gonosszá,
     valaki mondja meg, miért nem!


– éneklik a Képzelt riport-ban. „A gonoszság titka munkálkodik” – én azonban e titkot nem tudom megfejteni. Vagy legalábbis nem tudok új megfejtési kísérletekkel szolgálni a Gonosz eredetére a már ismertek (Lucifer lázadása, Melkor saját dallama) mellé. Az egyedi emberek gonosszá válását könnyebb elmesélni, mint egy ontológiai Gonoszt megteremteni: ahol már létezik a Gonosz, ott csak mintát kell követni, kísértésbe kell esni. Azonban egy olyan világgal, amelyben már eleve, mintegy kellékként adva van a Sötét Oldal, nem tudnék mit kezdeni. Abban a világban, amelynek a gonoszságát nem értem, ugyanúgy nem mozognék otthonosan, mint ebben a világban, amelynek a gonoszságát ugyancsak nem értem.

Persze lehet, hogy egyszer majd túllendít valami ezen a nehézségen, és eljön az idő, mikor fogok írni fikciót. Hisz amint mondtam, az egyedi gonosz története aránylag könnyen megérthető. Ezek a történetek szinte kivétel nélkül félelmekkel, kudarcokkal, meg nem értettséggel, szeretethiánnyal kezdődnek, kiegészítve az egészséges életben maradási ösztönnel, majd egy későbbi felvonásban komoly szerep jut a kognitív disszonanciának és redukciójának: a piramis oldalán való apránkénti lecsúszásnak. „A gyilkosság szokássá válik” – mondja erről a jelenségről Hercule Poirot.

Ugyanakkor még ennek a viszonylag egyszerű paradigmának is megvannak a nehézségei, és erre most éppen Elfaba, a Gonosz Nyugati Boszorkány története mutatott rá: hogy az emberi kapcsolatok és események szövevényes hálójában mi (és ki) is az, ami/aki valójában jó, illetve mi (és ki) az, ami/aki gonosz, csak az jelentheti ki nagy magabiztossággal, aki képes komolyan venni a „Négy láb jó, két láb rossz” jellegű egymondatos Nagy Igazságokat.

Két megjegyzés a végére: egyrészt sajnos lényegesen többen vannak, akik komolyan veszik az ilyesmit, mint akik nem. Másrészt egy közhely: a történelemben sokan, sokszor és sok szempont alapján osztották fel az embereket jók és rosszak csoportjára; egy közös (és riasztó) vonás van: a felosztást érdekes módon mindig a „jók” végezték.

Címkék: , ,


Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta