Ez van – Blog – Tudatmódosítók – Salátástál – Terápia – Sorskönyv nélkül – Olvasókönyv – Képmutatás – Kijárat...
Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
„Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
– Ez bármire igaz.
Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005) |
szerda, július 07, 2010
13:56 Az iskoláztatás rejtett programja
Címkék: Kopipészt, Világ+ember Hozzászólások:
Bennem felmerül a kérdés, hogy vajon nem egy "elméleti", "idealizált" gyerekre igaz-e ez az elképzelés.
Nem gondolnám, hogy idealizált gyerekről lenne szó. Azt viszont gondolnám (gondolom), hogy a dolog nem úgy kezdődött, hogy egy gyönyörű, harmonikus világban egyszer csak megjelent a csúnya rossz iskola, és hamm, bekapta a gyerekeket. Ez a történet szervesen beágyazódik a kultúránk egészébe, a civilizáció szerkezetébe, ami pedig olyan, amilyen -- erről, ugye, már évek óta folyik itt a párbeszéd.
Én úgy gondolom, hogy amikor az iskolarendszert kritizáljuk, elsősorban a porosz iskolarendszert.
Az iskolának két funkciója van: nevelés és tanítás, amik közül az előbbihez kívánok hozzászólni.
"A porosz iskola vírusa ragályos. Akit a porosz iskola vírusa gyerekkorában megtámad, az felnőttként maga is képes lesz arra, hogy ezt a vírust tovább terjessze."
Kedves 'marci1', én mint pszichológiát értő ember nem azt tartom a szavaidból megrázónak, hogy bizonyos erőfeszítést és kényszert szükségesnek tartasz (ennek ellenkezőjét amúgy sem állította itt még senki).
sziasztok!
Marci1, hadd fűzzek hozzá még valamit.
P: Quinn, ahogy olvastad is, a mesterségesen létrehozott "kultúrakritikus" szót tartja legalkalmasabbnak saját tevékenysége leírására. Amit most olvastál tőle, az, jóllehet fontos, mégis marginális eleme annak, amivel 1992-ben berobbant a köztudatba. Ha kontextusában szeretnéd látni, amit mond, javaslom, olvasd el az Izmael című könyvet, esetleg a folytatását, a B története címűt is.
Balázs, ha sejtés-nek nevezem, akkor is ugyanott vagyunk.
Nem, nem én hallok félre és nem én vitázom magammal.
Az egyik azt mondja: "X". A másik ezt úgy értelmezi: "W". Majd megcáfolja, hogy "nem, nem W".
Csakhogy nem a "másik" értelmezi W-nek, hanem egy esetleges "harmadik", akinek a gyakorlatban kell megvalósítani.
De akkor már nem magammal vitatkozom!
Eszter: hát, akkor jó lenne, ha az olyan könyveket, mint Feldmár András Szabadság, szerelem című műve, éles és hangos kritika érné a pszichológusok társadalma felől.
"mi ez, ha nem a korlátlan önmegvalósítás helyeslése?"
Ha a korlátlan önmegvalósítás szerinted sem jó, akkor miért "monnyon le" az iskola jelenlegi formája? Mi nevelné a gyerekeket munkára?
na. hirtelenjében letöltöttem a következőket:
Ishmael, Tthe story of B, My Ishmael, Beyond Civilization, Providence. :)
"Ha a korlátlan önmegvalósítás szerinted sem jó, akkor miért "monnyon le" az iskola jelenlegi formája? Mi nevelné a gyerekeket munkára?"
@Balázs:
"Logikai úton következtettem."
"a korlátlan önmegvalósítás helyeslését a katolikus etika tételének nevezted"
Kedves Marci1!
"Mélyen egyetértek vele. :)"
A tanár személye annyiban döntő abban az iskolarendszerben, amelyet ez a kultúra tart fenn, mint a kalauz kedvesvagy bunkó volta azon utasok számára, akik egy szakadékba taró expresszvonaton utaznak. zen a vonaton nem a kalaut kell lecserélni, még csak nem is a mozdonyvezetőt vagy az üléshuzatot. Le kell róla ugrani, amíg lehet.
Ja, le kell ugrani, csak kérdés, hogy hová...?
"nekem meggyőződésem, hogy csak az egyén tehet valamit a közvetlen, szűk környezetével és önmagával."
Vajon 13. században az a néhány ember, aki már akkor a csontjaiban érezte, hogy itt valami nagyon újnak kell történnie, és elkezdett erről gondolkodni, urambocsá, még beszélt is róla a közvetlen környezetének (!) -- ők vajon hittek abban, hogy ebből egyszer össztársadalmi változás lesz? Meg tudták volna jósolni a reneszánszot és az ipari forradalmat?
Balázs, nem szeretnék belemenni! :-/
Még valami.
Kata, ha konzekvensen mást értünk ugyanazon kifejezések alatt, akkor soha az életben nem fogunk szót érteni egymással.
Nem a tökéletes társadalom megteremtéséről beszél senki. Csupán arról hogy bizonyos emberi életmódok fenntarthatóak a Föld nevű bolygó életközösségén belül (és erre van több százezer évnyi bizonyíték), más életmódk meg nem tarthatóak fenn. Tökéletességről szó sincs.
Balázs, én jeleztem, hogy itt a pózna vége - mert hitem szerint nem az emberektől függ, hogy mi lesz az emberiséggel.
Nem a póznának van vége, hanem neked van tériszonyod, és nem mersz továbbmászni. ;)
Nem, egyáltalán nem gondolom, hogy ma, vagy a jövőbe ne lehetne változás.
"Csak azzal nem értek egyet, hogy az ember gondolkodása/döntése befolyásolja az emberiség sorsát."
Balázs, ismétlem, én azt vallom: lehet akarni/tenni, sőt kell is - de a végeredmény Istentől függ.
Még valami.
Kata, mondhatod azt, hogy ha leejtesz egy tojást, akkor az csak akkor esik le a Földre, ha Isten akarja. OK, jó, legyen -- na és? Követkeezik-e ebből bármi a hétköznapokra nézve?
Balázs, nem tudom kivel vitázol.
Bocsi, még valami.
"És ezt vitatom fáradhatatlanul.
Én viszont mondom, mert erről hallgatni véleményem szerint félreértésre adhat okot - és adott is nálam.
Szíved joga, hogy mondd. Csak akkor ne hsználj kettős mércét, és minden egzakt tudományos állítást egészíts ki. Például "a fénysebesség 300 ezer km/sec, ha Isten is így akarja". Vagy "egy királlyal és egy huszárral egy egyedülálló királynak nem lehet mattot adni, kivéve, ha Isten úgy akarja".
Még egy kérdésem van. Én mindezen témákról lassan tíz éve töprengek folyamatosan. Arra vagyok kíváncsi, hogy te vajon szántál-e időt arra valaha is, hogy elgondolkodj rajta, és mérlegeld az érveket és ellenérveket ebben a természettudományos kérdésben -- vagy zsigerből, végiggondolás nélkül írod az ellenvéleményedet.
Napi cselekedetnél nem tartom fontosnak kihangsúlyozni, azt, hogy "ha Isten is úgy akarja" - de azért amit az emberek felé tálalnak, mint lehetséges változást nagy horderejű változást, azért az van akkora volumenű, hogy a hit mennyire játszik benne szerepet.
Köszönöm a "beismerő vallomást". :)
az istenes beszélgetésbe nem ugatok bele a pályán kivülről.
nem ezt a válaszadási stilust utálod olyannyira:)?
Nem két fejezet, hanem három: 6-tól 8-ig. És ne vedd előre, mert az előzőekre épül. << Vissza |
|
látogató 2005. január 10-e óta |