Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

hétfő, június 28, 2010
15:40
 
Filmhétvége


A hétvége jelentős részét filmnézéssel töltöttük. Péntek estétől kezdve szám szerint öt filmet néztünk meg. Ezek között volt, amit korábban felvettünk, és volt, amibe kvázi véletlenül tenyereltünk bele. Sorrendben a következő filmekről van szó:

Hatodik érzék(Vigyázat, némiképp spoileres!)

Hatodik érzékAz 1999-ben készült filmet hat Oscar-díjra és két Golden Globe-ra jelölték, a Port.hu-n a nézők 10-ből 9,2 pontra értékelték. Ezen az átlagon az sem változtatott, hogy az imént a magam részéről 4 pontot adtam neki.

A film ugyanis csalódás volt számomra. Amióta terápiával foglalkozom, azóta különösen is érzékeny vagyok arra, hogy amit egy filmben pszichoterápia címén bemutatnak, az mennyire hiteles, mennyi köze van a valósághoz. A filmet többször leállítottuk menet közben, és Tomival egymásra nézve kérdeztük, hol egyikünk, hol másikunk: – Ez, ugye, így hülyeség? Ugye, ilyen nincs? – Kicsit olyan érzésem volt a film nézése közben, mint bő tíz éve, egy melegfesztiválon, amikor is egy játékfilm hangalámondását egy vallásilag mérsékelten kompetens illetőre bízták; a vásznon egy gyónási jelenet vége, a feloldozás látható; a tolmácskészülékben hallható szöveg ezenközben: „És én feláldozlak téged...”

A jelen filmnél az inkompetenciát én úgy fogalmaznám meg, hogy a készítők valószínűleg soha az életben nem láttak közelről pszichoterápiát. És ezt az sem ellensúlyozza, ha a jeleneteket abba a kontextusba helyezzük, ami a film legvégén derül ki. A csavar számomra akkor volna rendben, ha a történet egésze – egy bizonyos módon – anélkül is értelmezhető volna. De a végső magyarázat például semmilyen módon nem indokolja, hogy a jelentős humánműveltségű Bruce Willis a De profundis (hibásan idézett) szövegének jelentését miért egy latinszótárból kénytelen kibogarászni, arra meg végképp, hogy – amennyiben tényleg szótárazásra szorul – a declinatiók és coniugatiók visszafejtése hogy sikerül neki azonnal, szószedet és vázlat nélkül. Az ilyen megoldás egyszerűen nem hiteles.

Hasonló csavar van egy másik film, a két évvel későbbi Más világ végén. A különbség az, hogy – emlékezetem szerint – az a film koherens egészet alkot. Emlékszem, annak idején a moziból úgy jöttem ki, hogy „Igen, ez egy jó film volt”, és szívesen néztem meg másodszor, és nézném meg alkalomadtán harmadszor is. A Hatodik érzéket ellenben én ahhoz hasonlítanám, mint amikor adva van egy nagyon jó poén – és azt egy unalmas viccmesélő nagyon rosszul meséli el. Kár érte – mert ugyanezzel az erővel ugyanerre az ötletre tényleg lehetett volna belőle igazán jó filmet is készíteni.


Good Will Hunting

Good Will HuntingMatt Damon, Ben Affleck és Robin Williams filmje bezsebelt egy rakás díjat, és meg is érdemli. Noha hitelességi probléma itt is volt (Tomi például egy ponton felsorolta, hogy tetszőleges amerikai filmekben, ha be akarják mutatni „a matematikát” mint olyat, akkor ezt illusztrálandó, szükségszerűen milyen írásjelek tűnnek föl a táblán vagy a papíron), a történet kerek egészet alkotott.

Ezt a filmet is megállítottuk pár percre, és közben mondtam Tominak, hogy remélhetőleg nem járunk úgy vele, mint a Ha eljön Joe Black-kel jártunk. Azt is kifejezetten kellemes, sőt filmnek tartottuk úgy másfél-két óráig – aztán az utolsó félórában lekapartuk a bőrt a képünkről. Mint az egyszeri pap, aki a prédikációban képtelen megtalálni az áment: egyszerűen nem sikerült befejezni a filmet. Mindig néztük, hogy „na most” – de nem, csak egy újabb adag amerikai nyál. A vége teljesen agyoncsapta az egészet.

Szerencsére a félelmem nem igazolódott be. A Good Will Huntingon tudtam izgulni, tudtam szórakozni, ráadásul még olyan kérdéseket is fölvetett, amin utólag is kellemesen lehet kérődzni. Azt nem állítom, hogy a filmművészet csúcsa (ilyen állításhoz például hasznos volna ismernem a filmművészetet), azonban határozottan az a véleményem, szemben egy csomó más filmmel, hogy érdemes volt elkészíteni, és aki még nem látta, annak érdemes időt szánnia rá.


Isten megbocsát, én nem!

Isten megbocsát, én nem!Fiatalkoromban nagyon szerettem Bud Spencert is, Terence Hillt is, „Bud Spencer–Terence Hill”-t pedig különösen. Ezt a filmjüket nemrég adták a tévében, és nekem rémlett, hogy azt olvastam: ez volt az első közös munkájuk. Fölvettem hát, és most jött el az ideje, hogy megnézzük. Mit mondjak: nagy csalódás volt.

A filmet gyakorlatilag végigunatkoztam. Nagyjából a felénél leesett, hogy amit nézek, az marhára nem vígjáték: egy spagetti-western a több száz más spagetti-western mellett. Persze a maga műfajában nyilván nincs vele semmi gond. Az én elvárásom volt más: azt hittem, hogy ugyanazt a vidámságot kapom majd, mint amit a két főszereplőtől megszoktam. A komikus, verhetetlen hősöket: az elegánsan fürge, fifikás és mindig mosolygó Terence Hillt, és a morcos-mackóságában is humoros pofozógépet, Bud Spencert.

Ezt az elvárásomat a film nem teljesítette, és ez nyilvánvalóan nem e korai film hibája. Anakronizmus volna számon kérni rajta azt a bájt (ha ugyan ez a megfelelő sző), ami a későbbi filmjeiket jellemzi; ugyanolyan anakronizmus, mint az Ószövetség olvasása közben azon háborogni, hogy kevés benne a Mária-jelenés (n=0). Ezzel együtt – felelősség ide vagy oda – aki még nem látta a filmet, és ugyanazt az élményt keresi, mint amit például az ...és megint dühbe jövünktől kapott, annak nem ajánlom; én sem vágyom rá másodszor.


Szegény embert az amish húzza

Szegény embert az amish húzzaAz eredeti címében az esküvői szertartás szövegét idéző For Richer Or Poorer egyike azon jobb sorsra érdemes, szerencsétlen sorsú filmeknek, amelyek áldozatául estek a magyarországi forgalmazó jópofasági kényszerének. A film jobb, mint a magyar címe ígéri: amolyan igazi amerikai vígjáték, nem a „fingunk–böfögünk–hülye-pofákat-vágunk” kategóriából, hanem a javából. Néhol kellemesen idétlen, máskor enyhén romantikus, de cukorbetegek is fogyaszthatják.

Önmagamat megtagadni azért most sem tudtam: e film kapcsán is előtört az izmaelita énem. Amikor Caroline meggyőzi az amishokat arról, hogy márpedig „A szürke szín nem jó, értem?!”, az nekem azt a sémát juttatta eszembe, amikor a „civilizált” kéz beteszi a lábát a „primitívek” világába, és először értéktelen csilivilikkel elkábítja, végül a saját képére és hasonlatosságára formálja (vagy ha nem hagyja magát, akkor megsemmisíteti) a több ezer éves kultúrákat. Merthogy mi, „civilizáltak”, aztán igazán tudjuk, hogy mi a jó és mi a rossz. (Lásd ezzel kapcsolatban még a A második felügyelőről szóló tavalyi fejtegetésemet.)

E nüansztól eltekintve a filmet mindenkinek ajánlom, aki egyik este komolyabb szellemi energiabefektetés nélkül szeretne egy jót röhögni.


Piedone Afrikában

Piedone AfrikábanEz igazi múltidézés volt: gyermekkoromnak a fent leírt (és ott hiányolt) élményeit hozta vissza. Részben, mert ahogy öregszem, úgy változnak az igényeim is. Ismét megállapítottam, amit már többször is az utóbbi időben, hogy milyen lassúnak tűnnek ma ezek a harminc évvel ezelőtti filmek. Annak idején harsogva röhögték végig az egészet azok a szerencsések, akik bejutottak a nézőtérre (mi jegyüzértől szereztünk rá jegyet). Most többnyire kellemesen mosolyogtam rajta, tán fel is nyerítettem egyszer-egyszer, néha kicsit untam, és leginkább kétségkívül azok a képsorok kötöttek le, amelyeken szaladgáló zsiráfokat mutogattak.

(„A zsiráf szép, értem?!”)

Címkék: , ,


Hozzászólások:


Én sem láttam soha életemben közelről pszichoterápiát, elmondanád röviden, hogy miben, miért más, mint amit a filmekben látni? (nem biztos, hogy ezek a jó kérdőszavak, de gondolom azért érthető)
Köszönöm!
lili



Teljesen érthető, és nagyon jó kérdés, leszámítva a "röviden" szót. Félő, hogy úgy nem megy -- ellenben azt hiszem, megvan a következő posztom témája. ;)


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta