Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

hétfő, május 18, 2009
11:39
 
Hiszek egy bodzaszörpben?


Jó kis kihívást kaptam Jgy-tól: azt mondja, hogy Daniel Quinn magyarázata arra, hogy „hogyan lettek ilyenek a dolgok” valamint az általa vázolt jövőkép (az emberiség pusztulása vagy új reneszánsz) voltaképpen semmi más, mint egy új vallás (ami ha igaz, teszem hozzá én, ezzel azonmód be is söpörhető a többi hatszáznegyvennyolcmillió-kettőszáznegyvenegyezer-háromszázhuszonöt vallás és felekezet közé). Természetesen ezzel messzemenően nem értek egyet, de ez persze nyilván nem hat meg senkit. A lehetőségem egyedül az érvelő ellenbizonyítás. Már ha lehet ezt annak nevezni, hiszen a fölvetett tétel (tehát hogy Quinn tanítása vallás) nem támasztatott alá bizonyítékokkal, csak néhány esetlegesen kiragadott párhuzammal.

Érvekkel természetesen könnyebb vitába szállni, mint blikkfangos kijelentésekkel – vagy ha nem is könnyebb, legalább közel azonos mennyiségű munkát kell befektetni az érdemi vitában álló feleknek. Ebben az esetben azonban az egyik oldalon van pár hangzatos párhuzam, nekem a másik oldalon (a) fel kell(ene) vonultatnom egy komplett valláselméleti és -fenomenológiai introdukciót; ennek alapján (b) meg kéne fogalmaznom egy általános vallásdefiníciót; (c) be kéne mutatnom összefogottan (sokadszorra) Quinn tanítását, majd (d) rámutatnom részletesen azokra a pontokra, amelyek alapján belátható, hogy amit Quinn mond és tesz, az ezeken és ezeken a pontokon lényegét tekintve különbözik a vallás fent megállapított, a posteriori definíciójától.

A szituáció természetesen nem új: hasonló kihívás vezette pl. Karinthy Frigyest az Utazás a koponyám körül megírásához. Az Előszóban, miután több oldal terjedelemben ésszerű indokát adja, miért számol be ily publikus formában agyműtétjéről, a következőket írja:

„És most még valamit.

Fenti sorok az értelmes olvasóhoz szóltak, alábbiak a többiek számára, akikkel szemben szintén előzékeny óhajtok lenni, nem tudván, melyik réteg van nagyobb többségben.

Bár azt hiszem, világosan megmagyaráztam, miért írom meg ezt a regényt, most mégis bevallom: soha nem szántam volna magam rá, ha egy órával ezelőtt nem olvasok az egyik szélsőjobboldali lapban egy széljegyzetet, mely azzal vádol, hogy betegségemmel s a hírneves agysebész budapesti látogatásával reklámot csináltatok magamnak. Olcsó dolog volna szerényen arra kérni a széljegyzet íróját, szíveskedjék az én stockholmi utamat operációval együtt végigcsinálni, annak ellenőrzése céljából, vajon reklámbefektetésnek elég gazdaságos-e? Egy ilyen vádra kétféleképpen lehet válaszolni. Vagy úgy, hogy észre se veszem, és egyetlen szóra sem méltatom, vagy pedig egy egész kötettel. [Kiemelés tőlem – B.B.]

Mint látjuk, az utóbbit választottam.”


Mint látjuk, én még nem választottam. Lehet, hogy a személyiségfejlődésnek van egy olyan foka, amelyen már nem szükséges minden releváns kihívást elfogadni. Ha van, akkor e fok még jórészt ismeretlen, meghódítandó terület előttem. Meg érdekes is a téma – de hát irtó nagy munka lenne lelkiismeretesen eleget tenni a feladatnak. Meglátom majd.

BodzaszörpViszont ha már Daniel Quinn, akkor utalok ismét egy közkeletű tévedésre a tanításával kapcsolatban: sokan úgy értelmezik a mondandóját, hogy a mezőgzdaságot mint olyat kárhoztatja, mintha azt mondaná, hogy az élet egyetlen helyes útja a vadászó-gyűjtögető életmód. Quinn természetesen hasonlót se mond.

Ezt azért tartom fontosnak jelezni, mert a képen látható, otthon érlelődő bodzaszörphöz nem azért gyűjtöttük tegnap éjszaka Tomival a bodzát, mert épp készülünk visszatérni a vadonba, és mondjuk nekiálltunk gyakorolni. Ilyenről szó sincs. A környéken ellenben olyan tömény a bodzaillat, hogy szinte vágni lehet, és Tomiban megszületett az elhatározás: bodzaszörp! Életünkben először, de hát ezt is el kell kezdeni valamikor. (Alant a poszt „Ünnep” címkéje arra vonatkozik, hogy nagyon örülünk a közösen gyűjtött, közösen készített szörpnek.) A neten persze ahány recept, annyi féle, de az mindenesetre közös vonása valamennyinek, hogy kell hozzá víz, cukor, bodza meg citrom, aztán állni kell hagyni. Hogy miből mennyi, hogy hideg helyen-e vagy melegen, hogy kell-e bele tartósító vagy sem, hogy mennyi idő, amíg elkészül – ez mind különböző. És természetesen mindenki esküszik a magáéra.

De szerencsére ebből a rengeteg létező variációból nem kell kiválasztani az egyedüli helyeset, mivel természetesen a bodzaszörpkészítésnek sincs egyetlen helyes útja. Működő utak, bevált módszerek vannak. Ami jó módszer, az fennmarad, ami pedig nem, az elvész. Ha az általunk kipróbált módszer történetesen nem válik be (bár nagyon remélem, hogy igen, és eddig nagyon ígéretesek a konyhában terjengő illatok), akkor van lehetőségünk kipróbálni más módszert, mert szerencsére semmi nem kötelez minket arra, hogy a működésképtelent ismételjük, egyre intenzívebben, míg a világ világ. Mert ha egy módszer nem működik, akkor nem működik. És minél intenzívebben ismételgetik, annál látványosabb a kudarc.

Egyébiránt nagyjából ez Daniel Quinn tanításának a foglalata.

Ha ezt valaki vallásnak akarja hívni, hát tegye.

Címkék: , , , , ,


Hozzászólások:


Balázs, nagyon köszönöm, hogy külön posztban reagáltál megjegyzésemre, kitüntetésnek veszem, kivált Karinthy idézését. Néhány dolgot még hadd tegyek világosabbá.
1) A "vallás" kifejezést tágan értelmezem. Abban az értelemben, ahogy a megjegyzésben használtam, a marxizmus is vallás. (Egyebeket most nem sorolok, nem akarom megbántani azokat, akik valláson kizárólag istenhitet értenek.)
2) Szeretném még egyszer leszögezni, hogy Quinn tanításának ún. igazságtartalmát nem kérdőjeleztem meg.
3) A megjegyzés lényegi része arra vonatkozott, hogy meglátásom szerint Kata morális hozzáállása, illetve a Te ökológiai hozzáállásod nem vagy, hanem és relációban van a témában.

Bodzaszörp pediglen nálam is készül, mi több, hársfaszörppel egyetemben.



ad 1.) Egyetértek azzal, hogy a marxizmus vallás. És nem értek egyet azzal, hogy Quinn gondolatrendszere vallás lenne.

ad 2.) Ez számomra új fejlemény. A legutóbbi, e témában megfogalmazott állító mondatodban még kifejezetten megkérdőjelezted; kíváncsi vagyok a változás okára.

ad 3.) Nem értek egyet. Ha egy zongora le van hangolva, akkor bár igaz, hogy a zongorista szexuális életéről sok igaz dolgot el lehet mondani, mindezek érdektelenek a zongora lehangoltságának témájára nézve. A zongora lehangoltságának témája nettó technikai kérdés: föl kell hangolni, vagy ha ismételten és túl gyakran lehangolódik, meg kell javítani. A zongorista szexuális élete más téma.

Egy ökológiai (antropológiai, történelmi) szempontok szerint fölvetett téma az per definitionem ökológiai (antropológiai, történelmi) szempontok szerint fölvetett téma. Ez nem zárja ki azt, hogy az emberiség jelenlegi problémáival kapcsolatban lehessen igaz morális kijelentéseket tenni -- de az ökológiai (antropológiai, történelmi) szempontok szerint fölvetett témában ezek irrelevánsak, ha pedig valaki érvéként próbálja elhelyezni ezen irreleváns gondolatokat a vitában, akkor az érvei értelemszerűen hibás, elfogadhatatlan érvek.

És hogy világos legyen a helyzet: itt nem az történt, hogy valaki bedobta a nagy általános "Mi a baj és mi a megoldás?" kérdést, tematikai megkötés nélkül. Itt én dobtam be egy témát, méghozzá a magam döntése alapján ökológiai (antropológiai, történelmi) szempontból megfogalmazva. Erre kétféle adekvát választ tartok elképzelhetőnek:

a) ökológiai (antropológiai, történelmi) megközelítésű megjegyzéseket;
b) Annak felvállalását, hogy "Ez a megközelítés nekem nem az én játszóterem (mert nem tetszik, mert nem mozgok itt otthonosan, mert marhaságnak tartom az egészet vagy ezer más), ezért most nem veszek részt érdemben a játékban." Ellenkező esetben ott vagyunk, mint amikor valaki egy hangszerjavítási probléma megvitatásába megpróbálja becsempészni a szex témáját (mert mondjuk őt az foglalkoztatja, szemben a zongorával, ami tökre nem érdekli).

Összefoglalva: egy szavam sincs akkor, ha valaki az emberiség problémáira morális (vagy asztrológiai vagy homeopátiás vagy hegesztéstechnikai stb.) megoldást keres -- kivéve, ha nyílt vitáról van szó vagy személy szerint a véleményemet kérdezik, és maga az adott megközelítés a vita tárgya (tehát meta szinten zajlik). Ha azonban nincs szó meta szintről, hanem asztrológiai (vagy morális vagy hegesztéstechnikai stb.) véleményt várnak tőlem, akkor csöndben maradok. A hegesztéshez nem értek, az asztrológiát pedig(egyébként az erkölcstannal egyetemben) áltudománynak tartom, de nem akarom senkinek a játékát elrontani.

Az egyik kolleganőm meggyőződéses numerológus. Beszélgettem vele erről többször is, föltettem több érdeklődő kérdést, hogy megértsem, mi is ez a valami, amit én egyébként marhaságnak tartok. És továbbra is marhaságnak tartom, de föl sem merült bennem, hogy meg akarjam győzni, mert nem kérdezte a véleméynemet és az esetleges ellenérveimet. Jeleztem, hogy én enyhén szólva szkeptikus vagyok a számmisztikával kapcsolatban -- és mindketten elfogadtuk a másikról, hogy azt gondolja, amit. És ha azt hallom fél füllel, hogy valakinek jövendőt mond, nem fogok beleszólni az én teljesen más paradigmám alapján. Mert egyszereűn nem való oda.



Balázs, van egy bökkenője az egésznek.
Az, aki nem akarja más "játékát" elrontani, előbb-utóbb mindig el fog jutni oda, ahol most vagyunk.
Ugyanis mindig van olyan, akinek a "játékának" a lényege, hogy a saját játékszabályait rá akarja erőszakolni mindenki másra. És az ilyen igencsak felkészült az eszközeiben.
Tehát ha nincs elrontva az ilyennek a játéka, akkor baj lesz -- ha meg el lesz rontva, akkor nem mondhatja többé magáénak az "élni és élni hagyni" felfogást.

A természetben is létezik ilyesmi.
A vírusok, a rákos sejtek addig terjednek, míg a gazdatest elpusztul. Akkor aztán vagy maga is elpusztul a gazdatesttel együtt, vagy képes másik után nézni, ahol ugyanezt folytatja.
Meddig...?

Rosszul látom a problémát...?

(oncogito)



"Rosszul látom a problémát...?"Kata, amennyiben sikerül kimutatnod, hogy azon tevékenységemmel, hogy

- olyan kérdéseket vetek fel, amelyek engem foglalkoztatnak, méghozzá olyan szempontok szerint, amelyeket
- én magam relevánsnak tartok, és teszem mindezt
- a saját naplómban, amelyet szabadon lehet olvasni vagy nem olvasni

miként valósul meg esetemben az, hogy "a saját játékszabályait rá akarja erőszakolni mindenki másra" --

-- akkor nyilvánvalóan nem látod rosszul.

Amennyiben nem sikerül kimutatnod -- arra az esetre hadd ne nekem kelljen választ adnom.

Más: sajnos nem értem az allegóriádat, hogy kit vagy mit hasonlítasz vírushoz vagy rákos sejthez, és kit vagy mit a gazdatesthez. Kérlek, írd le egyértelműen*! Köszönöm.

*Vö. Mt 5,37



Balázs, félre értettél.
A játékszabályok másra való erőszakolását nem rád értettem, hanem arra/azokra akik a "nagy hajó" utasai, illetve akik csak a saját elvüket/hitüket/életszemléletüket tartják egyedüli helyesnek. A vírus és a ráksejtes hasonlatom is rájuk vonatkozik. Esetleg rám is, amennyiben szerinted ezen a hajón utazom...

Az ilyent hagyni kell és keresni mindig más teret, ahova még nem jutott -- vagy nem, azaz ellenállni?
Ebből a szempontból nézd légyszíves az írásom és értékeld a kérdésem, ha nem vagyok túlzottan terhedre.



Értem, köszönöm. Ebben az esetben viszont egyértelmű a válaszom: nem, nem rosszul látod, hanem rosszul tudod.

Mégpedig azért, mert a „mindig van olyan, akinek a "játékának" a lényege, hogy a saját játékszabályait rá akarja erőszakolni mindenki másra” állításod történelmileg téves. Illetve pontosan annyira igaz, mint ha a mondatba bármely más mémet helyettesítenénk be. Teszem azt: „mindig van olyan, aki sastollból készített fejdíszt hord.” Nem igaz, nem mindig. Van olyan kultúra, ahol a sastollfejdísz általános szokás, de ez a szokás nem általános az emberiség egészére nézve. Se térben (pl. Magyarországon egyáltalán nem divat), sem időben: a sastollfejdísz szokása valamikor kialakult -- azt megelőzően nem létezett. Legalábbis a történelem nem tud róla.

Az a társadalmi attitűd, amely a saját játékszabályt rá akarja erőszakolni mindenki másra, valóban általános szokás egy bizonyos kultúrán (a mi kultúránkon) belül, de nem általános az emberiség egészére nézve. Se térben (pl. az egymással többé-kevésbé folyamatos, alacsony szintű harcban álló pápua törzseknél nem ismert), sem időben: a saját értékrendnek a másikra való ráerőszakolása valamikor (tudjuk, mikor) kialakult -- azt megelőzően nem létezett. Legalábbis a történelem nem tud róla.

Ez nem helyes vagy heltyelen látásmód kérdése, hanem tények, adatok kérdése.

Pontosítok: ha létezett is a mienket megelőzően olyan kultúra, amely kizárólagossá akarta tenni a sajátját, elbukott, kiszelektálódott. Ahhoz ugyanis, hogy egy ilyen attitűd tartósan fennmaradjon, szükséges még valami. A "Nálunk az igazság, fogadd el vgy elpusztítunk!" hozzáállás nem több nagyjából ártalmatlan megalomániánál mind addig, amíg nem áll mögötte háttérként egy olyan gazdaság, amely biztosítja a gakorlatilag korlátlan növekedést -- pl. a totalitárius mezőgazdaság.

Ha viszont ezek együtt vannak, és pár generáción belül mindehhez társul egy harmadik tényező is, nevezetesen annak kollektív, gyökeres elfelejtése, hogy valamikor nem így éltünk -- akkor igen, ez a kultúra valóban úgy fog növekedni, mint a rákos daganat: korlátlanul nő, felzabálva a környezetét, mindaddig, amíg elfogy a felzabálható környezet, és ezáltal ő maga is elpusztul.

Egyébként pontosan erről írtam itt a blogban meg a könyvemben is A beteg, de erős kutya címen.



(Néhány sajtóhiba miatt töröltem az előzőt.)

1) Quinn munkásságából csupán az Izmaelt és a te (BB) blogbejegyzéseidet ismerem. Ezt - ma, 7:31-kor - kevésnek ítélem ahhoz, hogy Quinn tanításainak igazáról kijelentést tegyek. Látni vélem a pontot, ahol téved, de erről legalábbis a B története elolvasása után szeretnék beszélni. Arról nem is szólva, hogy a tévedés nem teszi érvénytelenné a "hogyan lettek ilyenek a dolgok" témában tett megállapításokat.
2) A lehangolt zongora és a szex. Mondjuk, megkérdezem egy barkácsügyben jártas barátomat, hogy ehhez és ehhez a polchoz, oda, arra a falra, hány darab és mekkora csavar kell, hogy ne szakadjon le. Barátom azt mondja, hülyeség oda tenni a polcot, nem férek hozzá, és még csúnya is. Akár igaza is lehet, de nem ez volt a kérdés. Ha jól értem, ilyen értelemben van kommunikációs zavar Katával.
Csakhogy. Quinn ökológiai-antropológiai szempontból vizsgálja a dolgokat, de a mondatai, példázatai (Kultúra Anya duruzsolása a fülünkbe [rosszra csábító hang], a csapkodó szárnyú repülő [az emberiség nagyravágyásának megtestesítője]) moralizálást sugallnak. Ha máshogy nem, de ugyanúgy hatnak, mint a beteg elnevezés (de javíts ki nyugodtan, pszichológiából is felkészületlenebb vagyok nálad). Így nem csoda, ha az olvasó (pl. Kata, pl. én) a morális oldalát hallja ki a szövegből, és azt hiszi, te is azt hallottad ki.



Tanácstalan vagyok.

Te azt hiszed rólam, hogy morális vonatkozást hallok ki a szövegből; én erre megmondom sokszor és sokféleképpen, hogy a szöveg nem szól morális kérdésekről; te erre azt mondod: azt hiszed rólam, hogy morális vonatkozást hallok ki a szövegből.

Nincs valami ötleted, hogyan kommunikálhatnám hatékonyan feléd (is), hogy amikor azt mondom: "fehér", akkor nem azért mondom, hogy "fehér", mert arra gondolok, hogy "fekete", hanem azért mondom, hogy "fehér", mert arra gondolok, hogy "fehér"?



Valószínűleg korrektebb lett volna múlt időket használnom: azt hittem, hogy morális tartalmat hallottál ki Quinn munkásságából. Ennek tisztázásához kellett egy rakás példa, pl. a zongorás. Most már tudom, hogy a dolgot akkor sem kezelted morális kérdésként, amikor Katával még azt hittük, és ha alaposabban odafigyelünk a be- és megjegyzéseidre, akkor hamarabb is tudjuk, de nem figyeltünk oda eléggé, és vitt bennünket a lendület. Így OK?
Azt viszont fönntartom, hogy Quinn moralizál, ha tagadja is.



Balázs, kétségtelenül pontatlanul fogalmazok, (vagy nehezen értem amit mondani akarsz) biztos ezért nehézkes a beszélgetésünk.
Tehát én változatlanul úgy vélem, a bolygónkon mindig volt olyan, aki a saját játékszabályait másra akarta erőszakolni, még akkor is, ha kezdetben többen voltak a mások játékszabályait tiszteletben tartók.
Ha máskor nem, akkor a mi kultúránknak ez a lényege, hiszen most igazán vannak ilyenek -- nem?
Hiszen az elvevőkből ezért lettek elvevők, nem? És vajon egyidőben a meghagyókkal, vagy csak a mi kultúránkban vannak együtt? Én nem hiszem (vagy nem tudom jól) az utóbbit.
A különbség "csak" annyi a mai elvevőkkel, hogy komolyabb eszközei(n)k vannak, amikkel hatékonyabban lehet a környezetet uralni. Annyira, hogy ez már a bolygót is veszélyezteti.

Minden társadalomnak vannak olyan szélsőségesei, amelyek korlátlan uralomra törnek. Ez szerintem minden élőlényre (ember, állat, növény) igaz. Ezt meg tudja állítani bizonyos fokig a környezet (azaz a természet tápláléklánca) illetve az embernél a morál.
Ezért ha nem sikeredik a mások leuralása, akkor az a környezet ellenállása miatt van.
Én úgy vélem, ez tény és nem feltételezés.
A korábbi kérdésem tehát megismétlem: amíg egyrészről vannak, akik a saját játékszabályaikat nem erőltetik másokra, addig mindig lesznek, akik kísérletet tesznek erre. Ha hagyják, akkor baj lesz, ha nem, akkor az "élni és élni hagyni" elv nem mindig helyes, mert a mások leuralására tett kísérletet megakadályozni rendszerint a leuralni akaró félreállításával lehet.
A növényzet, ha hagynák ellepne mindent - de a növényevő állatok lelegelik. A növényevő állatok ellepnének mindent, ha nem fogyna el a táplálék, vagy nem lennének ragadozók. A ragadozók ellepnének mindent, ha nem lennének egymásnak is konkurensei és nem lenne "fogyóeszköz" a táplálékuk.
Az ember is addig terjeszkedik, amíg módjában áll, amíg nem ütközik akkora ellenállásba, ami ebben megakadályozza. Ez vagy természeti, vagy saját maga gyártotta eszközök amelyek fegyverré/pusztító eszközzé váltak -- vagy a morális gát.

Ezért én úgy vélem, akárhányszor kezdené újra az ember, az "élni és élni hagyni" elvet ha minden esetben megtartja, ugyanoda jutunk, mint ahol ma vagyunk, ez csak idő kérdése.

A növénynek és az állatnak tudomásom szerint nincs emberhez hasonló moráljuk, de a természet törvényei nem engedik azt, hogy veszélyeztessék a bolygót szaporodási és ezzel egyidőben igényeik korlát nélküli növelési törekvésével. Az embernek módjában áll ezt eszközeivel megtenni, mert a természet törvényeit felhasználva képes pusztító eszközöket létrehozni (és ez alatt nem csak fegyvereket értek, hanem mindazon anyagi javakat, amiknek a nagybani előállítása mérgezi/veszélyezteti a bolygót), tehát a természet már nem képes a végtelenségig gátja lenni -- viszont ott a morál.

És Jgy-nek is válaszolva -- én ezt elsősorban nem Quinn gondolataiból "hallom" ki, hanem hitem alapján látom így.

Tehát összefoglalva, Quinn elmélete (megfelelő "új" gondolkodású emberrel) legfeljebb elörlől kezd mindent, de ugyanoda lehet jutni idővel, ahol most vagyunk -- viszont a morális gát a jelen helyzetnek lehetne megoldása (ami az ökológiára is kihat).
Ugyanakkor mindkét esetben tömeges pusztulás árán lehet csak elérni egy ideális állapotot.
Quinn módszerével tömegével pusztulnak el az elvevők a nagy hajón, sőt a zöm - a morális gát pedig "vasvesszővel" kormányozva tudna hatni.

A morál nem valami zord és vaskalapos börtön, hanem az élet minden területére kiterjedő igazságosságra (azaz a környezethez legjobban alkalmazkodni akaró) törekvő szemlélet.
Azaz a morál szerintem egy tudatos megtartása a természeti (illetve hitem szerint Isten) törvényének.
És ez még akkor is hatna, ha nincs megfelelő természeti ismeret, mert egy olyan szemléletet alakít ki, hogy nem ártani, valós indok nélkül nem pusztítani és nem törni korlátlan uralomra és igények kielégítésére.
Ugyanakkor véleményem szerint (pontosabban hitem szerint) emberi erővel lehet törekedni akár Quinn-féle elméletre, akár a morál erősítésére -- de ez olyan, mint amikor valaki a saját hajánál fogva akarja magát kirántani a gödörből.
Hitem szerint a valós megoldás túlnő az emberen - csak a saját egyéni sors van a kezünkben, a világé nem.



A zongorista példájához.
Igaz, hogy a zongora hangolásánál teljesen lényegtelen a zongorahangoló szexuális élete, de a morálja nem. Mert ha pl. lelkiismeretlenül eltitkolja, hogy nem ért hozzá, csak a pénz kell neki, akkor bizony kárt tehet a zongorában, vagy ért hozzá, de a pénz kell neki és ezért tudatosan nem jól javítja meg, hogy ismét igény bevegyék a szolgálatait, akkor az a zongorának szintén nem használ.



Kata, a hit és a morál nagyon klassz valami, csak az a gond ezekkel a fogalmakkal, hogy lokálisak, más szóval helyi érdekektől függenek. Egy öngyilkos merénylő nem gonosz a maga rendszerében, sőt, valami üdvöset csinál, amikor fölrobbantja magát egy szupermarketben. Egy inkvizítor nem gonosz, nem erkölcstelen, amikor az eretneket máglyára küldi, ellenkezőleg: üdvös dolgot cselekszik - a maga rendszerében. A te erkölcsi törvényeid ezekben a rendszerekben egyszerűen nem hatályosak.
A természeti törvények ezzel szemben globálisak. Ha úgy döntök, kivonom a magam a gravitáció alól, akkor a következmények szempontjából közömbös, hogy a nyolcadikról, egy sziklapárkányról vagy egy repülőről ugrom le, hogy Párizsban vagy Nyíregyházán. Balázs ebben az időszakban a természeti törvények vonatkozásában foglalkozik a problémával, és a hitbéli és morális vonatkozások nem tárgyai eszmefuttatásának. Az emberiséget fenyegető probléma szerintem fölvet morális kérdéseket is (ezért mondtam, hogy nem vagy-vagy, hanem is-is), de a párbeszédetek ebben a pillanatban olyan, mintha azon győzködnétek egymást, hogy a svájci csoki nem édes, hanem négyszögletű.



Quinnek legjobb tudomásom szerint nincs semmilyen "elmélete" -- módszere meg aztán végképp nincs. Történelmi tények felsorolása és a tények egymásutánjában bizonyos mintázatok fölismerése -- ez nem elmélet, ez megfigyelés. Adott tényekből következtetések levonása ugyancsak nem elmélet.

Aki Quin "elméletével", pláne a "módszerével" akar vitába szállni, az nemlétező valamik ellen hadakozik. Illetve ha mégis léteznek, akkor azok nem Quinn tanításában léteznek, hanem a saját fantáziájában: onnan vetülnek ki. Természetesen ugyanez igaz arra is, aki Quinn-nél moralizálást lát.

A zongoristához: minden példát ki lehet forgatni, és olyan jelentésárnyalatot hozzá adni, aminek az ég egy világon semmi köze ahho a témához, amelynek megvilágítására a példa született. Pl.: "Kiment a magvető vetni... Igen ám, de mi van, ha tilosban akar vetni, és elkapja a csősz?"

Lehet ilyeneket kitalálni, de ez szerintem egyszerű öncélű, intellektuális vandalizmus.



Szerintem meg a morál egyetemes érvényű.
Igaz, hogy "meghekkelhető", de ez nem jelenti azt, hogy a morál annyi, ahány érdek.
Meggyőződésem, hogy az emberek tudják mi a jó és mi a rossz - de ettől még képesek megideologizálni a rosszat.
És ez rám ugyanúgy vonatkozik, mint bárki másra.

Amikor valakinek módjában áll hatalmas vagyonhoz jutni azáltal, hogy egy fél országnyi területet eláraszt ciánnal (aranymosás) akkor morális gát nélkül meg fogja tenni.
Még akkor is át lesz hágva ez a morális gát, ha az illető megindokolja tettét és morálisnak tüneti fel. Ezért is annyira sok negatív felhangja van ennek a fogalomnak.

Valamilyen igazság, működő törvény felismeréséhez az kell, hogy az ember lehetőség szerint objektív legyen. Az erre való törekvés is morális kérdés, mint minden igazságosságra való törekvés.

A hit is lehet fanatikus és bigott - és lehet igazságos.
Bár ezek is lejáratott fogalmak - de mégis élnek, mert van valós tartalmuk és mindig van, aki ad neki értelmet.

Tehát a vita szerintem nem arról szól, hogy az a bizonyos svájci csoki édes, vagy szögletes - hanem arról, hogy milyen összetevők kellenek az ízéhez.



Balázs,
"Adott tényekből következtetések levonása ugyancsak nem elmélet."

... akkor mi az elmélet...?
A Bibliának is azért van annyiféle értelmezése, mert ugyanazon írásból ezerféle következtetés lett levonva - ezek sem elméletek?

Egy történész ha saját szemszögéből láttat valamit, az nem elmélet?

Szerintem a zongoristához meg éppen te hoztál nyakatekert példát.
Lehet tagadni a morál létjogosultságát vele, kétségtelen, csak épp a lényegét kellett elfedni hozzá.



A Bibliának az értelmezése különböző a priorik miatt vezet különböző elméletekhez. A Bibliával kapcsoaltban azonban rengeteg dolgot meg lehet állapítani objektíve, amelyek ugyanazon következtetésekre vezetnek mindenkit, aki a szövegértelmezés tudományának érvényes paradigmája szerint közelít a szöveghez -- felekezettől, mi több, istenhittől függetlenül.

"a zongoristához meg éppen te hoztál nyakatekert példát"Bocsáss meg, én a zongoristához nem hoztam semmilyen példát, mert nem volt szó zongoristákról. Én egy adott témához autonóm döntésből hoztam fel a lehangolt zongora témáját. Én hoztam fel, mert én tudom, mit akartam példázni vele. Légy szíves, ne akarj meggyőzni arról, hogy az általam felhozott példa nem arra vonatkozik, amire én felhoztam.

Ha azt mondod, hogy a példa neked nem tetszik, hogy nem érted, hogy érted, de számodra semmitmondó, hogy visszataszító stb. -- mindezt persze készséggel elfogadom,hogy is ne fogadnám el.



Igazad van, nem zongoristáról, hanem zongorahangolóról volt szó.
De morál a zongora hangolónál a zongora hangolása esetében nem a szexuális élete miatt, hanem a munka elvégzése miatt fontos.
És ez nem az én tetszésemen, vagy nemtetszésemen alapul, hanem azon, hogy te mit akarsz bizonyítani.
Történetesen azt, hogy morális kérdés nem hozható fel minden összefüggésben.
Ez így igaz, de ezt én nem is állítottam és ettől a morál fontossága még nem lett cáfolva a témában sem.



A magvetős példázatban nem szerepel sem Isten, sem sátán, sem evangélium. Nagvető szerepel benne, magok és madarak. És ha valaki belekeveri Istent (pl. azzal, hogy mindenható, és megteheti, hogy a madarak által felcsipegetett mégis kinőjön), az egyszerűen nem érti a példát.

A zongorás példában nem szerepelt egyáltalán a morál. Szerepelt benne egy lehangolt zongora, egy zongorista, ill. annak a szexualitása. A morált te keverted bele a példába, és pontosan annyi keresnivalója van ott, mint Istennek a magvetős példabeszédben.



Igazad van, zongora ügyben belegabalyodtam saját hálómba, ezt feladom.
A többit azonban nem. ;-)


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta